menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Euonymus Ziek

Ga naar meest recente reactie

Timwep

Timwep

Hoi,
Onze Euonymus lijkt ziek te zijn. Het blad valt af. Eerst dacht ik dat dit kwam door de vele regen. Nu zag ik van de week allemaal witte puntjes. De takken hebben ook allerlei witte plekjes. Wat kan ik hier tegen doen? Ik hoor het graag.

Bloemen & Planten

vrijdag 20 september 2024 - 20:36
Timwep

Timwep

Foto2

Bloemen & Planten

vrijdag 20 september 2024 - 21:36
Peterplant

Peterplant

Zo te zien is het al een oude Euonymus fortunei 'Emerald Gaiety'
die last heeft van bladluis of schildluis, ik kan het niet goed zien op de wat onscherpe foto. Ik denk dat de plant veel last heeft van voedsel en water concurrentie van de rode beukenhaag die er naast staat.
vrijdag 20 september 2024 - 22:02
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Gegeven de ruime hoeveelheden regenwater die we al zowat een jaar hebben gekregen, lijkt waterconcurrentie me weinig waarschijnlijk.
Ook voedselconcurrentie lijkt me weinig aannemelijk, aangezien de beukenhaag - voor zover zichtbaar - geen probleem lijkt te hebben.

Ik vermoed dat het probleem veroorzaakt wordt door Unaspis euonymi, een schildluis die graag op groenblijvende Euonymus soorten leeft.
De schildluis zuigt sappen weg uit de bladeren en kan zo voor uitgebreide bladval en zelfs het afsterven van (delen van) de plant zorgen.
Zie https://www.rhs.org.uk/biodiversity/euonymus-scale. Daar vind je ook tips hoe je kan die schildluis kan bestrijden.
(Als je wat hulp kan gebruiken met het Engels, kan je delen van de tekst kopieren naar https://www.deepl.com/en/translator)

vrijdag 20 september 2024 - 23:10
Peterplant

Peterplant

Planten die het niet naar hun zin hebben, krijgen eerder last van blad en schildluis dan planten die het goed naar hun zin hebben. De eerste gedachte is altijd: te droge of te natte, te rijke of te arme grond.
Dan komt te veel of te weinig zon, te zure of te kalkrijke grond ,enzovoorts. Oplossen van het oorzaak is altijd beter dan bestrijden van het probleem.
zaterdag 21 september 2024 - 08:19
leerling

Leerling

Voorkomen is inderdaad beter dan genezen.
@Peterplant
Maar je suggereerde, zonder verdere aanwijzingen, dat de plant te weinig water of voedingsstoffen heeft, omdat die vlak bij een beukenhaag staat.
Hier staan massa's planten langs de beukenhaag. Nooit gemerkt dat de haag of de andere plant daardoor zou lijden onder voedselconcurrentie.

Planten staan nu eenmaal op het menu van veel kleine en grote beestjes. Meestal kunnen ze zich daartegen verdedigen en is de schade beperkt. Soms, zoals hier, lijdt de plant echt onder de schade. Als je dan niet ingrijpt, kan de plant eraan tenonder gaan.

Ook bij gezonde planten in nagenoeg perfecte omstandigheden kan dat gebeuren. De buxus is een gekend voorbeeld.

Bij twijfel de grond controleren - en indien nodig die verbeteren - kan nooit kwaad. Maar daarmee krijg je de schildluis niet weg.
zondag 22 september 2024 - 10:49
Peterplant

Peterplant

Concurrentie van andere planten is vaak, niet altijd, een reden dat planten het niet naar hun zin hebben.
Het scheelt altijd wel of planten samen zijn opgegroeid of dat een plant geplant wordt naast een plant of haag die er al langer staat.
De Euonymus is gevoelig voor een bepaalde schildluis. Een Euonymus die heel gezond en happy is kan het ook krijgen, maar die het niet naar hun zin hebben krijgen het eerder.
Tegenwoordig wordt er bijvoorbeeld als vervanger van de Buxus de Eunymus 'Green Spire' gebruikt. Je wilt niet weten hoeveel klachten er zijn en gaan komen over schildluis in die plant. Ik vermoed dat het regelmatig snoeien ook een factor kan zijn voor het niet naar de zin hebben van die Euonymus. Ik voorzie dat binnen nu en een paar jaar kilometers van die haagjes gerooid gaan worden. Ik kan het helaas niet wetenschappelijk onderbouwen, maar signalen uit de praktijk zijn er al genoeg.
zondag 22 september 2024 - 14:02
leerling

Leerling

Ik voorzie dat binnen nu en een paar jaar kilometers van die haagjes gerooid gaan worden.
Verwacht ik ook.
zondag 22 september 2024 - 14:52
Timwep

Timwep

Dank voor jullie reacties.
Deze bollen staan er nu inderdaad zo'n 18 jaar dus erg jammer dat de luis nu oprukt. Ik zal denk ik proberen om het via lieveheersbeestjes "op te lossen", anders vrees ik dat er niets anders op zit dan de plant te rooien.
In ieder geval dank voor jullie reacties.
Groeten.
zondag 22 september 2024 - 17:17
Timwep

Timwep

Heeft u trouwens alternatieven voor deze plant?
Het is zandgrond met volle zon en we zoeken heesters die, indien mogelijk ook in "vorm" te knippen zijn.
Alle tips zijn echter welkom.

Als vervanging dacht ik aan een rode zuurbes?
zondag 22 september 2024 - 17:57
Peterplant

Peterplant

Er bestaan lieveheersbeestjes- achtig kevertjes die wat schildluizen opeten, maar de gewone lieveheersbeestjes halen hun neus er voor op.
Ik zou deze Euonymus gewoon rooien of helemaal boven de grond afknippen en hopen dat die weer mooi uit gaat lopen. Wel alle groeiomstandigheden op peil brengen en houden.
Er zijn groenblijvende Berberis, maar die prikken vreselijk.
Sterke groenblijvende die goed gesnoeid kunnen worden zijn o.a Liguster (Ligustrum ovalifolium) die in de late winter wel veel blad verliest, maar gelijk weer uitloopt, de Taxus en de Lonicera nitida 'Elegant', struikkamperfoelie, die hooguit last kan krijgen van de kalkvlekkenziekte.
De Japanse hulst , Ilex crenata, wordt de laatste tijd zoveel aangetast door de topspinner ( motje, rupsjes doen de schade) dat ik ook hier voorzie dat er de komende jaren honderdduizenden gerooid gaan worden, niet aan beginnen dus.
zondag 22 september 2024 - 19:04
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Timwep
Is er een rede waarom je die nieuwe struik opnieuw strak geschoren wil?

Berberis thunbergii f. atropurpurea 'Atropurpurea Nana' (https://www.tuinadvies.be/plantengids/6793/berberis-thunbergii-f-atropurpurea-atropurpurea-nana) is een bolvormige struikje dat je niet eens hoeft te snoeien.

Zijn wat grotere broer, Berberis thunbergii f. atropurpurea 'Atropurpurea', doet het hier goed, ondanks zijn standplaats op zowat het droogste en armste plekje zandgrond van de tuin.

Ik vind Berberis mooier wanneer die niet geschoren wordt. (Maar smaken verschillen.)
Als je hem niet scheert, krijgt die bloempjes. Die zijn weinig opvallend, maar ze lokken wel bijen en in de herfst krijg je dan rode besjes waar lijsters en merels tuk op zijn.

En ja, Berberis heeft doornen.
Stekels en doornen vind ik wat lastig als ik in een plant wil snoeien. Als je er gewoon met een heggeschaar langs kan, zie ik het probleem niet. Je veegt de twijgjes met een rijf op een stuk karton en het kan zo de composthoop op.

zondag 22 september 2024 - 23:29
Timwep

Timwep

Veel dank voor de tips - neem ik zeker mee.

De reden dat ik de nieuwe struik in vorm wil is omdat we zo'n 6 van die euonymus bollen hebben. Overigens is onze tuin best strak qua borders betreft.
Maar gezien zuurbes van zichzelf a een bolvormige groei heeft, is dat misschien een betere optie. De struikkamperfoelie had ik nog niet aan gedacht. Deze zie je hier veel in gemeentegroenstroken maar als ze ook in een bol geknipt kunnen worden is dat wel een goeie oplossing.
maandag 23 september 2024 - 07:14
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).