menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Kamerplanten verpotten - maat nieuwe pot

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Zowat overal lees je dat wanneer kamerplanten hun pot ontgroeien, je ze beter in een pot een of twee maatjes groter zet, maar niet in een echt veel ruimere pot.

Waarom is dat beter?
donderdag 24 oktober 2024 - 22:57
LT

LT

Voor mij ook een vraag. Misschien omdat dan de lucht beter bij de wortels kan?
donderdag 24 oktober 2024 - 23:20
Patrikc

Patrikc

Een uitleg is dat een veel te grote pot in verhouding tot de plant, relatief lang nat blijft na het gieten, en zoals elke tuinier weet houden de meeste planten niet van natte voeten.

Met kwaliteitspotgrond heb ik het echter al aangedurfd om een pas gewortelde Monstera-stek direct in een heel grote pot te zetten, en die groeide geweldig.
donderdag 24 oktober 2024 - 23:28
Marianne v

Marianne v

Ms is het gewoon een praktische overweging; het is ook geen gezicht om een kleine plant in een reuzepot te zetten ????
Maar als er één raadgeving is waaraan ik me nu niet zou houden is het wel die want als een plant in de volle grond staat, staat ze soms ook drijfnat , en heeft ze ook heel veel grond ter beschikking , en al onze kamerplanten zijn ergens ter wereld wel buitenplanten ( ttz de meeste toch)
Doen wat je zelf ok vindt zou ik zeggen en als je je het gedoe van meerdere keren verplanten wil besparen, neem je toch gewoon meteen een grote pot. Ms wel even camoufleren dat je plant nog mini is
vrijdag 25 oktober 2024 - 11:12
Patrikc

Patrikc

Ik volg je helemaal MarianneV, alleen niet vergeten dat er een hemelsbreed verschil is tussen vollegrond en een potje met potgrond, vooral wetende dat er nogal wat brol verkocht wordt als potgrond…
vrijdag 25 oktober 2024 - 13:05
Carib

Carib

Een plant verpotten is toch maar een heel kleine moeite. Mijn ervaring is dat een pot die past bij de omvang van de wortels veel betere resultaten geeft. Niet alleen in verband met de hoeveelheid natte potgrond in een grote pot, maar ook omdat de wortels dan beter verdelen over de pot. Als je een net geworteld stekje in een grotere pot zet groeien de wortels allemaal naar de buitenkant van de pot en blijft het centrum leeg.
Dat kamerplanten van oorsprong in de volle grond staan, betekent niet dat je ze het voor hen al vaak moeilijke bestaan in een kamer nog lastiger moet maken. In de natuur hebben ze niet zo snel te maken met gebrek aan licht of droge, warme lucht.
vrijdag 25 oktober 2024 - 16:48
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).