menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen snoeien

Ga naar meest recente reactie

koentje

Koentje

Hallo,

Ik heb in men tuin een paar stamrozen staan,en er zijn rozen die aan het verwelken zijn.
Nu is men vraag,moet je die net onder de roos afknippen?En heb je dan de hele zomer lang geniet van je rozen?

Alvast bedankt,
zondag 24 juni 2007 - 16:59
minouke

Minouke

halo koentje, je moet verwelkte rozen afknippen tot boven het eerste 5 blad en nog een paar mm overlaten, schuin afsnijden zodat het regenwater van de oksel weg vloeit, als het trossen zijn gewoon alléén de verwelkte roos en als al de roosjes verwelkt zijn , dan pas tot het eerste 5blad

zondag 24 juni 2007 - 17:16
koentje

Koentje

Bedankt Minouke,

En mag dat nu gebeuren of is dat een andere periode?

zondag 24 juni 2007 - 17:20
cornelia

Cornelia

Ik knip mijn verwelkte rozen altijd af tot net boven de plaats waar een takje met 5 blaadjes zitten. Vrij snel komt er dan een nieuwe knop. Zo bloeien mijn rozen vanaf het voorjaar tot ver in de herfst door. Soms bloeien ze zo lang dat ze uiteindelijk niet meer kunnen bloeien omdat het vriest.

Ik weet niet of dit soort afhankelijk is. Ik heb rode struikrozen ("Europana" of zoiets) en witte (naam onbekend) Bij de rode werkt het afknip systeem veel beter dan bij de witte. De witte bloeien zelden door dus w.s. zou ik het bij die anders moeten doen.
zondag 24 juni 2007 - 17:23
minouke

Minouke

het afknippen van uitgebloeide rozen mag altijd zelfs elke dag, het zet de roos aan om nieuwe te maken geldt trouwens voor alle bloemen

zondag 24 juni 2007 - 17:24
Helianthus

Helianthus

Misschien nog een algemene tip;

Als je rozen in de loop van het groeiseizoen volledig terugsnoeit, zoals bij de voorjaarssnoei, zal je zo'n 6 weken later opnieuw volop bloei hebben.
Dit kan van pas komen wanneer je bijvoorbeeld één of andere gelegenheid hebt (feestje of barbeque) waarbij je graag op één bepaalde moment uitbundige rozenbloei wenst in je tuin.
Snoeien tot net boven het onderste vijfblad zoals al aangegeven.

Groetjes, Gert
zondag 24 juni 2007 - 18:34
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).