menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieke rozen

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Hallo rozenkenners,

In mijn tuin (toen ik die kocht) 5 jaar geleden stond een rozenboog, ik heb hem steeds zonder vergif proberen insecten vrij te houden. Onder de rozen heb ik afrikaantjes gezet,(dat zou helpen tegen wortelaaltjes,) tegen bladluis heb ik steeds de waterstraal of mijn vingers gebruikt om ze te verwijderen. Maar nu zal ik toch drastischer moeten optreden, al is dat tegen mijn principes. Ik heb gisteren alle blaadjes verwijdert, omdat ze allemaal bruine vlekken vertoonden. Nu denk ik dat ik iedere week een keer met de spuit rond ga, tegen alle ziektes wat een roos maar kan treffen.
WIE WEET WAT IK KAN GEBRUIKEN, GRAAG IETS WAT ECHT EFFECTIEF IS!!!!!!!!!!!!!
Help Help Help aub.
dinsdag 3 juli 2007 - 17:31
minouke

Minouke

Nà de eerste bloei heb je meeste kans op sterreroet of Black spot en ik gebruik dan rosabel, vind nog altijd het beste produkt voor alle rozenziektes.
dinsdag 3 juli 2007 - 17:37
Plantadvies

Plantadvies

Bruine vlekken geeft aan dat de roos last heeft van rozenroest. Dit wordt veroorzaakt door een schimmel die zich bij vochtig weer snel verspreidt. Snoei regelmatig, zodat er voldoende lucht en licht in de planten komt.
dinsdag 3 juli 2007 - 17:53
minouke

Minouke

kijk eens op de volgende site, daar vind je in het midden van de tekst een lijstje met de kenmerken , behandeling voor de rozen

http://www.volkstuinen.be/leesvoer/bloementuin/rozen.htm
dinsdag 3 juli 2007 - 18:29
corrielat

Corrielat

kijk eens op de volgende site, daar vind je in het midden van de tekst een lijstje met de kenmerken , behandeling voor de rozen

http://www.volkstuinen.be/leesvoer/bloementuin/rozen.htm


Bedankt voor de antwoorden, het blijft een moeilijke plant, zeker nu ik de site van de rozentuin gelezen heb, misschien dat ik het maar laat gebeuren en laat de natuur zijn gang gaan, en zonder gif te werken, of misschien helemaal snoeien, is wel jammer want het is een klimroos, maar wat heb je aan een klimmer als hij helemaal kaal is van onder he,
dinsdag 3 juli 2007 - 18:47
Acontinum

Acontinum

Alle blaadjes van de roos gedaan hoe moet deze dan nog aan fotosynthese gaan doen? ik vrees voor een sterfgeval hoor
dinsdag 3 juli 2007 - 20:23
corrielat

Corrielat

??????????fotosynthese???????sterfgeval???????? je maakt me bang!!!!!!
Alle gekheid op een stokje, wat bedoel je eigenlijk.?
woensdag 4 juli 2007 - 05:49
Acontinum

Acontinum

Fototsynthese is een proces die planten met groene delen (bladgroen) moeten doen om aan CO2 te geraken en dit nodig hebben om allerlei voedingsstoffel aan te maken. Wel je zegt dat je alle blaadjes van de klimroos hebt gedaan hoe moet deze dan nog dat proces doen? hij heeft geen groene delen meer. Het kan zijn dat de roos nieuwe blaadjes gaat vormen. Dat hoop ik voor jou anders vrees ik het ergste eigenlijk
woensdag 4 juli 2007 - 19:49
corrielat

Corrielat

Dat hoop ik ook, ik ben snel gaan kijken en hij maakt nieuwe blaadjes, vanaf nu stap ik van mijn principe om biologisch te bestrijden af en ga toch rigoreuzer te werk, maar ja ... het millieu he, ik weet het ook niet meer.
woensdag 4 juli 2007 - 20:00
Acontinum

Acontinum

Als dit misschien een tip is als je roest of sterroetdauw tegenkomt op een paar blaadjes haal die dan weg in plaats allemaal
woensdag 4 juli 2007 - 20:09
corrielat

Corrielat

Hallo,
Ik ben even gaan googlen en ik denk dat ik mijn rozen niet kan redden van deze ziekte, het schijnt in de plant zelf te zitten, enige remedie, VERWIJDEREN, doet wel pijn, op dezelfde plaats kan ik voorlopig geen rozen meer planten, grond kan besmet zijn, dus???????? komt tijd komt raad,
woensdag 4 juli 2007 - 20:18
Acontinum

Acontinum

voor roestkan je behandelen en sterroetdauw dacht ik ook maar het feit is dat het inderdaad blijft terug komen
woensdag 4 juli 2007 - 20:22
samsung

Samsung

Ik heb er onlangs twee gekocht en ze deden het al van in het begin niet zo goed, momenteel zijn ze allebei aangetast door roest + nog een andere die ik al langer heb.
Het is een verschrikkelijke plaag die moeilijk te bestrijden is. Er komen nu wel allemaal nieuwe scheuten met gezonde blaadjes, ik hoop dat preventief sprayen helpt
dinsdag 17 juli 2007 - 11:04
minouke

Tekst aangepast

Minouke

ik heb aan een rozenkweker (geen tuincentrum) gevraagd die ook tegen sproeien is van vergif wat ik moet doen met sterreroet en zegt "NIETS" de rozen gaan er niet onder lijden en zeker niet doodgaan ... zodus
En jullie weten het misschien nog niet maar ik ben een nieuwe bekeerlinge mijn goeroes zijn Esem en Agnesv

nog iets min goerroes hebben me vertelt dat melk aangelengd met water en daarmee besproeien zou helpen
dinsdag 17 juli 2007 - 11:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon