menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haantje

Ga naar meest recente reactie

Antoine

Antoine

Hoe kan ik het haantje kortwieken zonder beestebeul te zijn?
Groetjes en dank. Antoine
zondag 4 januari 2009 - 17:43
York

York

Hallo Antoine,
Als je bedoelt de vleugels knippen is het raadzaam maar een vleugel te knippen.
Je houdt de haan onder je arm tegen je lichaam en trekt de andere vleugel open, dan knip je de pluimen van de vleugels af. Ja moet wel goed voelen alvorens je knipt tot waar het gebeente van de vleugel komt. De beenderen van kippen zijn zeer dun vooral in de vleugels. Let dus goed op of je haantje is voor de pot.
zondag 4 januari 2009 - 19:58
jdcoster

Jdcoster

Hoenders houden bij het lopen de vleugels gesloten. Het valt dus niet erg op dat de pluimen van één vleugel weggeknipt worden, mits je je vier langste vleugelpennen laat staan.
Nooit de pluimen van beide vleugels wegknippen, anders hefft de haan weer een evenwichtige vleugelslag en raakt toch nog omhoog.
Na de eerste rui zullen die pluimen reeds teruggegroeid zijn. Dan zijn er twee mogelijkheden: ofwel is het haantje intussen het vliegen verleerd, ofwel niet en dan moet je dat knippen nog een keer herhalen.
'S Avonds binnen voederen en het haantje de eerste nachten binnen opsluiten helpt ook goed opdat ze niet in bomen of op de afsluiting zouden slapen.
M.v.g.
zondag 4 januari 2009 - 21:27
vera2

Vera2

ik weet niet of die bruin zeep van D'OR nog te vinden is.
als tijdelijke oplossing nam ik de pluimen van 1 vleugel samen en smeerde die dik met deze zeep in. na enkele weken is de zeep verdwenen.
maandag 5 januari 2009 - 00:06
zourky

Zourky

Vera2 wat is de bedoeling van die bruin zeep ?
Ik heb ook een kleine haan(engelse kiekskes)ge moet wel met twee zijn iemand houd de kip en de andere knipt aan één vleugel de binnen kant van de grote pluimen weg,dus niet de pluimen gewoon afknippen,maar enkel pluim per pluim langs de nerf enkel de brede kant,en dan zie je niets als de vleugels dicht zijn,en het beschermt hem beter tegen nat en koude.
groetjes Richard.
zaterdag 10 januari 2009 - 07:21
vera2

Vera2

ik durfde indertijd niet knippen.
die zeep kleeft de vleugelpennen samen en geeft hetzelfde resultaat als knippen.
zondag 11 januari 2009 - 10:10
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).