Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
hallo
k ben als "beginnend" biotuinier (vooraf 7 jaar aan een goede bodem en waterhuishouding en aan de tuinaanleg en moestuin- en fruittuininfrastructuur gewerkt en de kweek van keuken-, tuin- en medicanale kruiden) heel blij met dit forum, dank voor de mogelijkheid om deskundige 'bio en eco'-iinfo te vinden en te vragen.
Onze tuin ligt in een verkaveling en is zowat 900 m² groot: de moestuinpercelen zijn echter geen traditionele rechte percelen maar bestaan uit een geometrisch deel (cirkel met driehoekinge percelen) en een deel in een "koord" (boog van een cirkel).
Momenteel werk ik aan mijn definitief vruchtwisselingspolan (van 6-slagsysteem naar 10-slagsysteem volgens Velt) en wil volgende lente echt van start gaan.
Mijn eerste bericht hier dus en meteen twee vragen:
- nahtschadigen: uit jullie sublinks leer ik dat mijn aardappelen en tomaten buiten in de moestuin ook met 4 jaar tussentijd van ekaar moeten staan om geen problemen te hebben? Kan 3 jaar er tussen volstaan?
- onkruid tussen de klinkers van oprit (15 m) en tuinpaden: hoe ecologisch verwijderen? Bestaan er geen stoomtoestellen of zo hiervoor?
groeten
Jean-Claude null
Eigenlijk is het beter om vier jaar te wachten, misschien lukt het ook met drie jjar Wat het verwijderen van onkruid aangaat bestaan er branders voor deze karwij
bedankt Andre - Velt stelt ook 4 jaar wacht-tijd dus om de 5 jaar pas weer nachtschadigen.
Het is zware grond hier.Ik ga me aan mijn huidig schema moeten houden (10-slag): perceel 5 en 10 aardappelen,dus de vruchtgewassen gaan er niet meer bijgeraken tenzij ik in het perceel vroege aardappelen daarna nog tomaten en courgettes en aubergines kan zetten, maar die aardappelen staan nu pas goed in bloei dus het duurt nog even voor het loof zal afsterven en het perceel vrijkomt. Of ik moet percelen bijmaken maar dat doe ik liefst niet.
Regen: moeten tomaten buiten volledig spatvrij zijn of volstaat een dakje boven hun hoofd en veel waaimogelijkheid rond de planten?
Heeft iemand weet van stoomtoestellen voor onkruidverwijdering op stenen opritten?
Jean-Claude
Voor u tomaten buiten is een gewoon afdak voldoende. Wat het stomen aan gaat daar kan ik niet voldoende op antwoorden wel weet ik van branders. Misschien even opzoeken op internet Op het perceel van u aardappelen als deze vroege zijn kan je altijd als nateelt winterprei of spruitkool op planten of gewoon inzaaien met een groenbemester
Ik zoek het stoomidee eens op internet op. Lijkt me een gat in de markt te zijn: da's toch heel eco.
Goede tip Andre voor de nateelt van vroege aardappelen, maar kool zal bij mij niet gaan aangezien ik dat perceel maar 1 keer heb en een buffer van 10 jaar respecteer (advies Velt). Ik schuif mijn gewassen over mijn percelen door en heb geen combinatieteelt. Is dat niet gevaarlijk om kolen als nateelt te zetten (je kan dat natuurlijk perfect optekenen en de wachttijd respecteren voor dat deel van het perceel.
Nu, in principe kan ik dus hierna wel vruchtgewassen zetten vermits ze dezelfde familie zijn?
Timing zal in praktijk heel krap worden denk ik.
tot dan JC
Ik heb het vruchtwisselingshoofdstuk in "Ecologisch tuinieren" van VELT nagelezen en zou me dus heilig aan de 10-jaar wachttijd voor kolen moeten houden. Kool zetten als nateelt bij aardappel (zie tekst hierboven) durf ik dus niet gezien maar 1 perk kolen heb in mijn 10-slagsysteem en 2 x aardappel. Hoe doen jullie dat dan? Wordt het teeltplan daardoor niet onoverzichtelijk als je dat allemaal moet bijhouden?
VELT zegt evenwel dat vruchtgewassen wel na aardappel kan?? in tegenstelling tot wat hierboven bleek namelijk 4 jaar wachttijd?
Wie kan me dit uitleggen of uitsluitsel geven?
Is er een Veltenaar in de buurt?
Jean-Claude
andre - goed om dat te horen
Je hebt dus ook pas het tiende jaar opnieuw kolen en om de 5 jaar wortel en aardappel.
Je teeltplan gelijkt goed op het mijne.
Toch zet je vruchtgewassen kort na en voor je aardappelen: was daar geen 4 jaar voor nodig (zelfd familie)?
Jean-Claude
aha - alleen komkommerachtigen dus augurken, courgette, pompoen, komkommer en meloen maar geen tomaat, aubergine en paprika of pepers
nu snap ik het...
merci Andre!
Jean-Claude
Stom stomst stommer, nee niet jij hoor maar ik zelf, in mijn entoesiasme (nieuwe spelling) heb ik voor de tweede keer aardappels gezet op dezelfde plek, ja ik wist dat het niet mocht, maar niet bij nagedacht, wat is nu het probleem dat ik ga krijgen?? ziekte?? de aardappels bedoel ik, of geen oogst welke kenner weet raad
Het is u vergeven, problemen dat je kunt krijgen zullen nihil zijn omdat het maar de eerste maal is. Voor het volgend jaar wel opletten dat dit niet meer gebeurd want dan kan er aardappelmoeheid optreden veroorzaakt door een aaltje en die kunnen tot 10 jaar in de grond overleven
Gelukkig, dit zal mij niet meer gebeuren, maar je kent me he, als je alles vlug vlug wil doen gaat er wel eens iets mis, ik kan het eigenlijk beter bij mijn bloemetjes houden, dat gaat meestal goed, maar ja ik vind alles leuk om te doen, en als het dan ook nog lukt, ....... geeft weer een fijn gevoel