Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Andre
Daar heb je gelijk in Maar de slakkenkorrels die niet door de slakken opgegeten worden spoelen weg met de regen, komt inde aarde,Plant zuigt voedingsstoffen op. wij eten de plant op. snappie
Grt Brompie
Ik denk dat de biokorrels Escar-go matig kwaad kunnen maar ik gebruik ze ook zo maar niet en zeker niet preventief. Er zijn genoeg eco-middelen daarvoor (bier, ...) Selectief biokorrels leggen (niet:gooien) en een dag of twee later al wegdoen, helpt. Die beesjes eten inderdaad biet alles op.
Jean-Claude
Escar Go bevat ferrifosfaat, dat is een stof die gewoon in de natuur voorkomt, maar in geconcentreerde vorm wel fataal voor slakken. Geen nadelige gevolgen voor o.a. bodem.
dat is een leuke geruststellong van een kenner
ik denk dat ik dan - mits voormeld voorbehoud van gebruik - goed ecologisch en biologisch bezig ben? Niet alleen voor de bodem maar ook voor onze gezondheid?
JC
Zoals eerder gezegd zijn de meeste slakkenkorrels maar erg matig giftig. de meeste (alle?) korrels zijn eigenlijk lokaas, dat wil dus zeggen dat de slakken er door worden aangetrokken. Wat je dus kan doen is de korrels verdelen over ondiepe schaaltjes en deze dan her en der uitzetten, eventueel met een afdakje tegen het uitregenen. De slakken vinden zelf hun weg wel naar het lokaas.
Verder zijn er ook produkten die nematoden bevatten, dat zijn kleine wormpjes. Bij die produkten gaat het dan om nematoden die slakken infecteren, deze nematoden komen vrij in de natuur voor en hebben dus geen schadelijke effecten op het milieu of de mens en andere dieren.
Om slakken te WEREN leg ik rond mijn aanplantingen van sla,courgettes enz gemalen oesterschelpen gemengd met grit. Dit product gebruik ik om de te mengen tussen het kippenvoer om de kippen meer kalk te laten aanmaken, en dit met goed resultaat.
Ik ben er van overtuigd dat dit niet schadelijk in voor plant en mens en het is niet zo duur en gemakkelijk te verkijgen in degelijke tuincentra.
da's een goed idee om vooraf - dus WEREND - te gebruiken wat ik ook zoveel mogelijk wil doen. Dat vind ik pas echt biologisch werken, maar soms moet je ook sneller vooruit kunnen. Korrels gooien -biokorrels dan wel- is makkelijker natuurlijk en heeft meer kans of efficiënt resultaat, maar in de serre heb ik beschimmeling gehad door de vochtigheid: dus niet altijd handig,vind ik.
Slakken zijn echter ook voer voor andere dieren zoals onze egel die 's avonds actief wordt (vogels lusten die ook wel maar vinden die niet altijd zo makkelijk want slakken zijn vooral 's nachts op pad.
Kippen heb ik (nog) niet maar die komen er wel,dus gemalen oesterschelpen heb je dan ook normaal in voorraad. Eierschalen kunnen ook preventief gebruikt worden maar vind ik moeilijker en wie eet nu zoveel eieren dat je daar meters kan val strooien ... Grit: dat zijn kleine steentjes Jaak? Dat kan je dan toch moeilijk met dei schelpen op de composthoop gooen? Zeef je die dan voor hergebruik?
Jean-Claude
De gemalen oesterschelpen en de grit blijven gewoonweg op de grond liggen en zijn absoluut niet hinderlijk om verder de tuin te bewerken , ik heb er toch nog geen hinder van ondervonden