menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimop

Ga naar meest recente reactie

SterrenKruid

SterrenKruid

Dag Mensen!

Het is maanden geleden dat ik hier nog kwam, wegens heel veel werk thuis en een tuintje dat maar wàt graag aan het woekeren ging door al ons regenweer.
Enfin, ik neem de draad weer op nu.
Zoals je je misschien nog herinnert, ondernam ik pogingen om een klimop die over ons tuinkotje aan het groeien was, weg te snoeien. Dat gewone snoeien is natuurlijk geen probleem, maar eigenlijk wil ik die klimop wèg (groeit veel te snel en veel te omvangrijk in dit bescheiden stadstuintje). Mijn man heeft hem nu zo ver mogelijk teruggeknipt, er schiet alleen nog een stuk dikke stam over. Maar een klimop zou geen klimop zijn moest hij niet verder groeien . Eigenlijk heb ik veel respect voor zo'n plant: ze toont de onverwoestbare kracht van de natuur. Maar teveel is teveel.
Vandaar mijn vraag: hoe stop ik definitief het groeien van deze klimopplant?
- Het wortelstel is te uitgebreid geworden om uit te graven (zit trouwens voor een groot deel onder 't kotje).
- In huis heb ik een bamboeplantje waar men de bovenkant van de stam heeft ingewreven met een soort was, maar het is de bedoeling dat die dan zijscheuten krijgt; niet van toepassing dus op mijn klimop.
- Kan hij met iets ingewreven worden dat het groeien stopt? Maar iets dat radikaal genoeg is voor de klimop, maar de grond niet vergiftigt, want ik wil daar dan wel een rustiger groeiende plant tegen 't kotje laten groeien (een klimroos?).

Ik kijk alvast uit naar jullie adviezen!

Groetjes,



*SterrenKruid*
zondag 26 augustus 2007 - 16:24
hildavw

Hildavw

Misschien dat stammetje afdekken met zwarte plastiek, goed aansluiten en dan maar hopen dat hij sterft ???
Dat is zomaar een idee dat me te binnenschiet, misschien het proberen waard ?

succes

Hilda
zondag 26 augustus 2007 - 16:31
charelke

Charelke

Hallo ,
Om een drastische maatregel te verwezenlijken zou ik -roundup- gebruiken ,dit wordt enkel opgenomen door het blad en trekt zo naar de wortels,het proberen waard en men kan al na één week iets anders plaatsen aldaar zonder ander milieuschade toe te brengen.
Roundup is enkel van toepassing ophet blad...enzo trek het naar de wortel,okee.
grts
Charelke
zondag 26 augustus 2007 - 20:31
Plantadvies

Plantadvies

Round-up is schadelijk voor het milleu. Tja daar moet je dan toch eens over nadenken of je dit wilt gebruiken. Echter het helpt prima. Plukken, hakken en snoeien kan ook een oplossing zijn. Uitputten dus.
zondag 26 augustus 2007 - 21:01
Adrienne

Adrienne

Beste ik heb vorig jaar hopen klimop verwijderd.
Oeps correcie mijn heren k' moet eerlijk zijn hé
Ere wie ere toekomt.
Telken hij terug opkwam meteen de schaar en zaag er terug in.
Tot mijn grote vreugde zijn er al verschillende plaatsen waar de onderstam van mulm wordt.
Dus misschien ook maar best knippen en zagen, het werk loont uiteindelijk toch.
maandag 27 augustus 2007 - 01:10
Tine

Tekst aangepast

Tine

Ik ben van de klimop afgekomen door , nadat ik het had afgezaagd, in het stammetje een gat te boren en daar wat roundup te doen. Hij is volledig verdwenen, alleen moet ik goed rondkijken om zijn nageslacht ( zaailingen) ook te verdelgen.

Tine
maandag 27 augustus 2007 - 19:40
SterrenKruid

SterrenKruid

Iedereen bedankt voor jullie adviezen! Wij gaan voor de fysieke strijd: we hebben al zoveel mogelijk takken weggesnoeid, en mijn man heeft de stam zo dicht mogelijk bij de grond afgezaagd. Twas geen makkie!
En nu heeft iedereen hier in huis de opdracht alle nieuwe scheuten op te sporen en weg te nemen of uit te trekken.
Dat wordt hier dus een uitputtingsslag. Maar zoals ze in Gent zeggen: "nie pleuje!"

Dàag!



*SterrenKruid*
donderdag 6 september 2007 - 18:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon