menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimplanten in bomen

Ga naar meest recente reactie

koenh

Koenh

Beste,
onze tuin is omringd door een 100-tal elzen, die ongeveer 1 m van elkaar geplant staan en 10-15 meter hoog zijn. Om het uitzicht wat te verfraaien, dacht ik eraan om er klimplanten te laten ingroeien. Is dat mogelijk met ongeveer elke klimplant, of zijn bepaalde daar veel beter voor geschikt dan andere?
Concreet dacht ik bv aan:
-clematissoorten
-lonicera (kamperfoelie)
-rambler rozen
-hop
-wilde wingerd (Parthenocissus)
-Wisteria (blauwe regen)

gelieve ook andere mogelijkheden te vermelden

Hoe ver van de boom plant je de klimplanten dan best?
Alvast bedankt voor elke suggestie!
Koen
donderdag 29 november 2007 - 17:29
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Met hop moet je er wel aan denken dat de bovengrondse delen elk jaar afsterven.
Ze kunnen zeer hoog worden, tot 10 meter, (zie maar in de hopstreek) en dan zijn ze niet gemakkelijk te verwijderen uit de bomen.

groetjes

Hilda
donderdag 29 november 2007 - 17:45
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het is zeker mogelijk om de genoemde soorten in een boom te laten groeien. Plant de klimmers zo'n 60 cm van de boom en help in het begin door te leiden.
Bedenk dat eenmaal geplant, de sterke klimmers vaak lastig in toom te houden zijn. (En de boom in om een stekelige rambler te snoeien is ook geen pretje)
Zelf zijn we een hele dag bezig geweest om een bruidsluier uit een vlier te halen. Succes!
donderdag 29 november 2007 - 17:47
Spuddy

Spuddy

Wel opletten met Wisteria dat die je boom niet wurgt.
vrijdag 30 november 2007 - 10:42
Kwest

Kwest

Dag Koen,

Ik zou dat niet doen, klimmers uit bomen verwijderen, zeker als ze zo hoog zijn als bij jou is een helse karwij. Er bestaat ook het gevaar voor omwaaiende bomen, eenmaal de klimmers in de kruin geraken kunnen de bomen topzwaar worden en zo veel meer wind vangen dan normaal.
Een neef van mij kan ervan mee spreken een paar jaar geleden is een eik waarin veel klimop zat op zijn dak gevallen tijdens een storm!
vrijdag 30 november 2007 - 17:01
koenh

Koenh

bedankt voor alle raad. De bomen hebben geen sierwaarde, ze dienen enkel voor houtproductie. Ze staan ook achteraan in de tuin, als er omwaaien door een storm is dat eigenlijk geen enkel probleem.
maandag 3 december 2007 - 09:59
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).