menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Acer Palmatum

Ga naar meest recente reactie

kommieske

Kommieske

Het wil me dus maar niet lukken om een Acer Palmatum te behouden in mijn tuin.
Ik ben het nu echt beu en ben dringend op zoek naar een gelijkaardige struik met ongeveer dezelfde mooie donkerrode bladkleuren. Mag niet hoger worden dan 2 à 3 meter.
Zou staan naast een conifeer Atrovirens, halfschaduw en op enkele meters van een houten afsluiting.
Wie kan mij a.u.b. dringend helpen bij het zoeken naar een (niet veeleisende) vervanger van de Japanse Esdoorn????
Dank op voorhand!
vrijdag 30 november 2007 - 10:28
Esem

Tekst aangepast

Esem

Een niet zo makkelijke vraag om zomaar een antwoord op te geven.
Maar de Liquid Amber,een zeer traag groeiende boon geschikt voor een eventuele kleine tuin met een zeer mooie herfst verkleuring,en de Cotinus coggrygia is een srtuik/boom en heeft een diep rood/paarse kleur, als de struik niet gesnoeit word geeft deze kleine vruchtjes.

Gr Eddy,
vrijdag 30 november 2007 - 14:46
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

maar als de boom niet hoger mag worden dan 2a3m dan zou ik toch niet een liquidambar nemen...
Deze wordt na 10 jaar zo'n 4 meter

veel succes met je keuze
greetz Damy
vrijdag 30 november 2007 - 16:47
Kwest

Kwest

Dag kommieske en Eddy,

De Liquidambar, of Amberboom, is een zeer mooie boom staat in de literatuur meestal beschreven als traag groeiend. Wel, dat is blijkbaar niet altijd het geval. Wij hebben vorige herfst een exemplaar van 4 meter hoog in onze tuin geplant en dit jaar is daar ruim 40 cm bijgekomen en dit in het eerste jaar! De boom kan in deze contreien makkelijk 15 meter hoog worden. De groeikracht van een boom of struik wordt evenwel beïnvloed door de bodem, zie de Japanse esdoorn die niet wil aanslaan bij kommiesken.
Een variëteit Liquidambar die wel kleiner blijft is de Liquidambar styraciflua 'Gum Ball'. Die wordt 3 - 4 meter hoog.
Cotinus coggygria of pruikenboom bestaat in zowel groene als rode variëteit en is idd zeer decoratief. De groene verkleurt in de herfst mooi goud-rood.
vrijdag 30 november 2007 - 16:52
u857287

U857287

dag
je kan het eens proberen met een cornus florida of kousa, geeft mooie bloemen in het voorjaar en mooie rode vruchten in het najaar en zeker een mooie rode verkleuring van de bladeren in de herfst.
groetjes
lieve
vrijdag 30 november 2007 - 21:33
kommieske

Kommieske

Het wil me dus maar niet lukken om een Acer Palmatum te behouden in mijn tuin.
Ik ben het nu echt beu en ben dringend op zoek naar een gelijkaardige struik met ongeveer dezelfde mooie donkerrode bladkleuren. Mag niet hoger worden dan 2 à 3 meter.
Zou staan naast een conifeer Atrovirens, halfschaduw en op enkele meters van een houten afsluiting.
Wie kan mij a.u.b. dringend helpen bij het zoeken naar een (niet veeleisende) vervanger van de Japanse Esdoorn????
Dank op voorhand!


Moest ik nu eens proberen met enkele rode haagbeukjes te zetten? Dan zou ik die kunnen knippen in de vorm die ikzelf wil?
Graag reacties hierop......
zondag 2 december 2007 - 12:22
jp

Jp

Gezien op TV (weliswar een hele tijd terug) dat men bv. in Groot Brittanië op moeilijke plaatsen de Japanse esdoorns vervangt door een donkerbladige vlier met sterk geveerd blad (Sambucus Black Lace). Zelfs in een pot kan dit lukken. Er komen roze bloemschermen aan maar deze kunnen voor ontluiken weggeknipt worden. De boom is ook perfect snoeibaar.
zondag 2 december 2007 - 21:15
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).