Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
We zijn samen met de buren aan het uitkijken voor een haag. We gaan binnenkort een afsluiting plaatsen, maar hadden ook graag een haag gehad voor de inkijk.
De buur opteerde eerst voor klimop (opdat die snel toegroeit en weinig plaats inneemt) maar dat zien wij niet zitten.
Kent er iemand nog een ander alternatief? We dachten zo aan taxus (helaas redelijk duur en traag, maar kan ook zijn voordelen hebben hé) en ligustrum?
Kan er iemand ons een idee geven hoe snel ze groeien?
We dachten oorspronkelijk aan elke kant van de omheining de haag te planten, maar de buur had liever dat we de gemeenschappelijke haag volledig op onze grond zouden plaatsen. Zodat hij meer plaats had voor zijn camionette. Op zich zien we niet een probleem, maar ziet er iemand anders een voor of nadeel voor ons?
Bedankt alvast voor jullie reactie.
Roselinde
Inderdaad taxus is nu misschien niet de goedkoopste oplossing maar voor mij veruit de beste.
En je schrijf 'groeit nogal traag' wat noem je traag groeien?
20 tot 25 cm per jaar is toch niet zo traag.
Tuxus heeft ook het voordeel dat hij smal en compakt kan worden gehouden, wat met luguster zeker niet het geval zal zijn.
Als ik zou moeten kiezen is mijn keuze vlug gemaakt, taxus is dan nog eens een zeer sterke plant en kan wel 100 jaar meegaan.
Gr Esem,
Volwassen klimop heeft wel weer veel bessen en nestelmogelijkheden.
Let wel op dat taxus voor bepaalde dieren (met name paarden) dodelijk giftig kan zijn.
Taxus is wel om een haag te maken en niet aan de paarden te geven.
Grapje hoor
Het is inderdaad zo dat taxus dodelijk kan zijn voor dieren zoals paarden schapen koeien e.d.
Dus denk niet ik geef het scheersel aan de dieren;niet doen dus
Esem,
Allen bedankt voor de reacties!
We zouden nu toch aan beiden kanten aanplanten.
Als we voor taxus gaan, zijn 2 plantjes om de meter geschrankt aan beide kanten goed?
Ik ben wel even geschokken van de prijzen. Maar 't is inderdaad een investering voor je leven.
Iemand adressen waar je ze aan een mooi prijsje kan kopen?
Wanneer snoei je die het best? Hoeveel centimeter groeit die ongeveer per jaar?