menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloedende notelaar

Ga naar meest recente reactie

FIDO

FIDO

3 weken geleden heb ik enkele takken uit mijn notelaar verwijderd die bij wind telkens op het dak van het schuurtje sloegen. Ik lees nu pas dat ik dit beter in het groeiseizoen had gedaan. Maar het is nu te laat. Na enkele dagen is de boom beginnen bloeden op een paar plaatsen. Andere plaatsen zijn wel moot opgedroogd. Ik had wondpasta op alle wonden gedaan. De wonden die bloeden zijn waar de takken naar beneden gingen, bij takken naar boven gebeurt dit niet.
De ergte plaats is waar er drie takken samenkwamen en ik enkel de tak naar boven heb gelaten waardoor er twee wonden bij elkaar loodrecht staan. Daar drupt het nu al een paar weken aan een ritme van één druppel elke 5 tot 10 seconden.
Ik vraag me nu af is dit niet veel?
Ik las elders dat het misschien beter is er niets aan te doen, maar heeft iemand een notelaar waar de bloeding ook erg was en het goed is afgelopen?
Zou ik het niet kunnen afdichten met entwas?
Andere tips?
Het zou jammer zijn indien de boom zou kapot gaan. Het is een boom van ongeveer 20 jaar oud.

dank voor jullie reactie
zondag 17 februari 2008 - 17:37
Plantadvies

Plantadvies

U dient de natuur zijn werk te doen. Het stopt vanzelf of uw notelaar gaat dood.

Plantadvies
zondag 17 februari 2008 - 17:43
LOBU

LOBU

Ik heb ooit op een werf meegemaakt dat in maart een zeer grote tak (een derde van de boom) uit een nootelaar was gebroken door een bouwkraan, in zo'n extreem geval is het enige wat je kan doen de stomp dichtbranden (met bunsenbrander). De boom is gestopt met bloeden en heeft het overleefd. Op het einde van augustus van datzelfde jaar heb ik de stomp netjes afgesnoeid en ondertussen is die wonde al tweederde dichtgegroeid (op 5 jaar tijd).
Als minder dan een kwart van de kroon werd verwijderd zou ik de plant gewoon met rust laten, komt wel in orde.
woensdag 20 februari 2008 - 18:59
Fons

Fons

Fedo,welkom op dit forum.
De fout is gebeurt en de druk van binneuit is zo groot dat ge de sapstroom niet kunt stoppen met insmeren, van het moment dat het blad zich begint te ontwikkelen zal het bloeden vanzelf wel stoppen.
woensdag 20 februari 2008 - 19:58
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

in zo'n extreem geval is het enige wat je kan doen de stomp dichtbranden (met bunsenbrander). De boom is gestopt met bloeden en heeft het overleefd.

Ik ben geneigd te stellen dat die boom het bloeden overleefd heeft ondanks de behandeling, niet dankzij deze behandeling;

Ik heb al meermaals gezien hoe het dichtschroeien van een snoeiwonde geleid heeft tot beschadiging van het omliggende cambium en het afsterven van de volledige kruin als gevolg had.
donderdag 21 februari 2008 - 10:31
LOBU

LOBU

Dit is mogelijk wanneer je de stam op zo'n manier gaat behandelen, bij een takstomp is dit echter niet het geval, aangezien het omliggende cambium niet nodig is omdat de stomp dient weggesnoeid te worden!
Als de volledige kruin afsterft, betekent dit dat de volledige sapstroom van de boom is stilgevallen, dat is onmogelijk bij dichtschroeien van een tak, dan moet je de schors van de stam al ernstig beschadigen (zoals sommigen doen bij het verwijderen van processierupsen).
O.a. Copijn geeft als noodbehandeling het dichtschroeien van TAKstompen en die weet denk ik wel waarover hij praat!

donderdag 21 februari 2008 - 20:40
FIDO

FIDO

Ik had dit ook gedacht Lobu, ik denk dat ik het toch ga proberen om de takstomp dicht te schroeien, de takstomp is waar er eerder drie takken samenkwamen, enkel de tak naar boven heb ik gelaten, eigenlijk logisch dat hier de bloeding zit omdat er nog een tak naar boven vertrekt. Twee andere takken zijn tot tegen de stam afgezaagd zonder bloeden.
donderdag 21 februari 2008 - 23:54
FIDO

FIDO

Ik dacht er aan de takstomp vandaag te proberen toeschroeien, maar het bloeden was nu vanzelf gestopt!
zondag 24 februari 2008 - 20:30
WiPe

WiPe

Ik dacht er aan de takstomp vandaag te proberen toeschroeien, maar het bloeden was nu vanzelf gestopt!

U dient de natuur zijn werk te doen. Het stopt vanzelf of uw notelaar gaat dood.

Plantadvies

In het voorjaar, wanneer het blad begint uit te lopen stopt het bloeden vanzelf. De remedies die gebruikt worden om het bloeden te stoppen zijn doorgaans erger dan het bloeden zelf. Maar net zoals we niet kunnen verhinderen dat je de boom snoeit op het verkeerde moment kunnen wij niet verhinderen dat je pogingen doet om het bloeden te proberen te stoppen.
zondag 24 februari 2008 - 21:53
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).