Kris79
hallo
even verduidelijken,ben zelf al jaren bezig met het zelf opkweken van buitenbonzai's dus winterharde soorten,spreek dus niet over deze die voor binnenshuis worden geteeld!
een bonzai is niet 1bepaalde soort plant,een bonzai kan van bijna alle struiken,heesters,bomen opgekweekt worden,mits geduld en mits goede eigenschappen om aan bonzai te kunnen voldoen!
wel is niet elk gewoon gesnoeid plantje een bonzai,maar bij bonzai's moet er idd elk jaar of om de 2 jaar wortelsnoei toegepast worden,gans het jaar door takken en bladsnoei,bij de meeste soorten ook minstens 1x of meerdere keren bedraden van de takken,om ze zo in de gewenste vorm te krijgen,deze bedrading gebeurt met koperdraad al naar gelang de dikte van de takken en de soort planten dunnere of dikkere koperdraad en blijft deze enkele maanden tot jaar of langer aan de plant!bij bedraden moet erop gelet worden dat de draad niet in de stam of takken ingroeid of de deze verwond,en na een bepaalde periode word deze bedrading voorzigtig stukje voor stukje er terug van afgeknipt.indien de plant zo de gewenste vorm heeft gewoon snoei bijhouden,nindien nog niet de gewenste vorm het jaar erna ofzo nog maal bedraden.een bonzai word in een mooie lage bonzaischaal met gaatjes in geplant,voor vele soorten aan te raden om er een bijpassend schoteltje onder te plaatsen,waarin steeds water kan staan,HET belangrijkste om een bonzai mooi te houden is het water geven,dit moet echt dagelijks en liefst met fijne verneveling over de gehele plant heen,en zorgen dat de kluit steeds vochtig blijft!
ik heb in al die jaren dat ik zelf bonzai's opkweek uit stekken,zaad,containerplanter,boomkwekerijproducten ,in het wild uitkomende boompjes ,bijna geen enkel gehad die mij is dood gegaan,al zijn er veel mensen die er hier kopen of die ik er cadeaux doen,die na enkele weken of maanden hun plant al verloren hebben.
hier staan ze in vlakke zon,en winter en zomer buiten,enkel sommige bonzaischalen kunnen sneuvelen tijdens vorstperiodes(zien dat je goede pot hebt,ofwel swinters beschermen tegen de vorst,niet voor de plant,maar voor de pot!)
volgende soorten heb ik ofwel als opkweekplanten in plastieke schalen staan ofwel als pre bonzai's reeds in bonzaischalen,de meeste reeds 5a10 jaar in training:
-lonicera nitida
-laurierkers
-krente boompje
-buxus
-eonymus
-lijsterbes
-vogelkers
-vijgen
-buddleia
-gouden regen
-acers
-cotoneaster
-berberis
-berk
-seringen
-bruidssluier
-ribes
-aalbes
-taxus
prijs; bij de meeste echte bonzaikwekers kan heel erg hoog opkwkeken,afhankelijk van de soort en de ouderdom van de planten
prijs waar ik ze als hoobykweker(waarbij bonzai voor mij slechts een klein gedeelte is van wat ik opkweek aan planten)voor opkweek planten in plastieke pot:5a10euro voor reeds 7a10j oude bonzai's mooi afgewerkt in bonzaischalen 15a25euro!
aan allen die zelf hiermee wille experimenteren en geduldig zijn,en allen die hun boompjes wel eens in leven willen houden,hoop jullie hiemeer wat geholpen te hebben,en veel succes met deze fijne hobby!
mvg
kris