menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oude perelaar

Ga naar meest recente reactie

Roxanne

Roxanne

Hallo iedereen,

Toen we ons huis kochten, stond de tuin vol met bomen kriskras door elkaar. Ze groeiden door elkaar heen en over de omheining tot bij de buren. Dus het vellen van enkele bomen was noodzakelijk. Er was echter 1 boom die in het oog sprong en dat was een oude perelaar. Hij stak met kop en staart boven alle bomen uit. Mijn besluit stond vast, deze moest zeker blijven staan.
Het is een oude perelaar want dat zie je aan de takken en de stam. Hoe oud deze is weet ik niet maar hij geeft ieder jaar heel veel vruchten af.
Hij is danig gegroeid en deze zomer dacht ik bij iedere storm dat hij het niet zou halen. Kan ik de perelaar snoeien zodat deze wat breder wordt en niet zozeer in de hoogte blijft groeien ? We hebben nu al een ladder nodig om de peren te plukken. Zelfs bij de hoogste takken helpt een ladder niet.
Graag had ik de top van de boom afgedaan. Kan iemand mij helpen ?

Roxanne
maandag 29 september 2008 - 10:52
hugo

Hugo

heb hier bij mij enkele jaren geleden ook de top uit een pereboom gehaald (zowat 1 meter),, wel best doen in de winter in een vorstvrije periode,, de boom geeft gewoon elk jaar zijn peertjes zoals voorheen

groetjes
maandag 29 september 2008 - 20:22
Betsenaar

Tekst aangepast

Betsenaar

Hé,

ik heb ook ooit een dergelijke vraag geplaats zie

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=6&tid=1051&hl=hoogstam_perelaar

Nu ondertussen heb ik deze boom helemaal geknot wat door iedereen afgeraden werd ( Omdat deze boom wel bijna 100 jaar moet zijn en een dergelijk oude boom dit niet zou overleven).

Wat zie ik nu anderhalf jaar later dat deze boom geweldig terug aan het uitschieten is.

Dus mijn advies is dat je de kop eruit mag halen.

Als de boom groot en sterk genoeg is zal die het wel overleven
donderdag 2 oktober 2008 - 11:19
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Hela hola. Het is niet omdat een boom de behandeling overleeft dat de behandeling goed zou zijn voor de boom.
Als een dokter tegen mij zou zeggen dat een operatie geslaagd is wanneer de patiënt er niet aan dood gaat, zal ik op zijn minst twijfelen aan de verstandelijke vermogens van zo'n dokter.
Om maar te zeggen dat dat soort redeneringen geen steek houdt.

Een boom waarvan de kop uitgezaagd wordt zal reageren met de vorming van nieuwe scheuten. Uiteindelijk zal de boom opnieuw dezelfde hoogte behalen. Probleem is dat de boom, wanneer hij afgezaagd wordt, de snoeiwonde slecht kan afgrendelen. (Afgrendeling op de houtvaten is de minst efficiënte afgrendeling, zeker wanneer er kernhout bloot komt, is de afgrendeling zeer slecht.) Dat heeft als gevolg dat de nieuwe scheuten gevormd zullen worden op een basis die op termijn volledig uitholt. Daardoor zullen de nieuw gevormde scheuten veel makkelijker kunnen uitbreken.

Op die manier maak je van een veilige boom een gevaarlijk element.
donderdag 2 oktober 2008 - 16:11
Roxanne

Roxanne

Nu denk ik dat deze boom ook niet veilig is want hij is hoog en smal. Dit betekent dat als er veel wind is de top enorm heen en weer zwaait. Eveneens moeten wij halsbrekende toeren uithalen met een ladder om peren te plukken.
Kan ik niet jaarlijks een klein stukje van de top afdoen ? Zo komt er maar weinig kernhout vrij.

Kan iemand mij zeggen hoe ik kan zien hoe oud deze boom is ?
zondag 5 oktober 2008 - 12:10
deHaan

DeHaan

Een pereboom is van nature enigsins zuilvormig.
Wil je de boom laag houden is dit voor een amateur niet te doen en voor een vakman vrijwel niet.
Wil je een lage pereboom moet je een laag soort nemen en die heb je dus niet.
Conclusie, wil je een lage boom moet je deze rooien
wil je de boom handhaven, moet je er een vakman bijhalen die hem elk jaar snoeit.

Je kan hem natuurlijk ook gewoon laten gaan en alleen de schurende en kruisende takken eruit halen.
Omwaaien doet hij niet zo gauw.

zondag 5 oktober 2008 - 12:49
WiPe

WiPe

Wat het plukken betreft kun je dat heel gemakkelijk oplossen met een speciaal hulpmiddel om fruit te plukken. Ik heb er eentje gevonden op http://www.wolf-garten.nl/index.php?id=1446&tx_sytproductdb_pi19%5BshowUid%5D=66&cHash=6c7e676970, maar ik vermoed dat er wel andere fabrikanten bestaan die gelijkaardi spul verkopen.

Als je een voldoende lange steel hebt, of ene steel die je kan uitschuiven kan je daarmee je peren die helemaal bovenin hangen ook nog plukken.
zondag 5 oktober 2008 - 18:00
Roxanne

Roxanne

Rooien en een andere planten is mij géén optie. Ik hou van de charme van zo'n oude boom. Je kan er zalig bij wegdromen. Hij heeft de tuin dat ietsje meer.
Ik kan inderdaad een hulpmiddel gebruiken om te peren te plukken. Bedankt voor de tip. Ik had nog zover niet gedacht.
Voor de peren volledig bovenaan is dit niet haalbaar maar de insecten e.d. kunnen er dan maar geniet van hebben.
Als ik alles eens samenvat dan kan ik de top best laten zoals die is en alleen de takken die kruisen snoeien.
Het huis staat er van 1938. Ik vermoed dat die boom ook al oud moet zijn en al vele stormen heeft doorstaan dus zal hij het hopelijk nog enige jaren overeind blijven.

Bedankt voor jullie reacties

maandag 6 oktober 2008 - 13:09
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).