Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb een vraagje over onze druivelaar vorig jaar is hij niet gesnoeid geweest en dit jaar heben we heel veel druiven gehad. Graag had ik geweten of we hem dit jaar moeten snoeien en hoe we dit het beste doen en wanneer
indien de vitis buiten staat snoeien eind januari (als het niet vriest) belangrijk is dat de sapstroom nog niet op gang gekomen is.
moeilijk te zeggen hoe je hem moet snoeien aangezien we geen idee hebben hoe die geleid wordt. belangrijk is dat er eenjarig hout aan de druivelaar blijft. dit zorgt voor de druiven komend jaar.
Mijn druivelaars - Frankenthaler, ik heb drie struiken in mijn serre staan - snoei ik begin decenber wanneer alle blaren dor zijn. Ik zet al het éénjarig hout terug tot op één oog, soms twee wanneer het dikke takken zijn.
Ieder jaar heb ik op die manier meer dan 100 trossen druiven.
De trossen groeien op nieuw hout van het jaar zelf, dus niet op eenjarig hout.
Misschien is bij struiken die buiten staan anders?
te trossen zelf groeien idd op twijgen van hetzelfde jaar, maar deze twijgen groeien uit eenjarig hout. (men mag mij verbeteren, maar ik heb het zo begrepen.)
Met uw stelling dat je eenjarig houd tot een oog terug snoeit zit je helemaal juist, dat is zowat de essentie van druivelaars snoeien.