menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druivelaar

anneke

Anneke

Hoi

Ik heb een vraagje over onze druivelaar vorig jaar is hij niet gesnoeid geweest en dit jaar heben we heel veel druiven gehad. Graag had ik geweten of we hem dit jaar moeten snoeien en hoe we dit het beste doen en wanneer

Groetjes anneke
vrijdag 15 oktober 2010 - 17:53
vincenzo

Vincenzo

indien de vitis buiten staat snoeien eind januari (als het niet vriest) belangrijk is dat de sapstroom nog niet op gang gekomen is.
moeilijk te zeggen hoe je hem moet snoeien aangezien we geen idee hebben hoe die geleid wordt. belangrijk is dat er eenjarig hout aan de druivelaar blijft. dit zorgt voor de druiven komend jaar.

groeten

Vincent
vrijdag 15 oktober 2010 - 20:58
Toineke

Toineke

Mijn druivelaars - Frankenthaler, ik heb drie struiken in mijn serre staan - snoei ik begin decenber wanneer alle blaren dor zijn. Ik zet al het éénjarig hout terug tot op één oog, soms twee wanneer het dikke takken zijn.
Ieder jaar heb ik op die manier meer dan 100 trossen druiven.
De trossen groeien op nieuw hout van het jaar zelf, dus niet op eenjarig hout.
Misschien is bij struiken die buiten staan anders?
vrijdag 15 oktober 2010 - 21:12
vincenzo

Vincenzo

te trossen zelf groeien idd op twijgen van hetzelfde jaar, maar deze twijgen groeien uit eenjarig hout. (men mag mij verbeteren, maar ik heb het zo begrepen.)
Met uw stelling dat je eenjarig houd tot een oog terug snoeit zit je helemaal juist, dat is zowat de essentie van druivelaars snoeien.
zaterdag 16 oktober 2010 - 10:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon