Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik kan ergens een sering krijgen van 5 jaar oud. Zou ik die nog in een ruime kuip kunnen zetten ? Zou hij een wortelsnoei overleven ? Heb wel opgezocht of het kan, sering in pot, maar ik weet niet of je eentje die in volle grond gestaan heeft, ook nog in een pot kan zetten ?
Gewoon proberen als je de sering graag wil overnemen. Een kennis van me heeft een aantal jaren geleden bij een hovenier seringen meegenomen die uit een grote tuin kwamen.Ze hadden in die tuin al meer dan tien jaar gestaan en het was hartje zomer. Ik was er zeker van dat ze het niet zouden redden maar ze heeft ze allemaal aan de gang gekregen. Vooral gul met water en natuurlijk goede grond.
Niet geschoten is altijd mis, toch?
Het is wel verstandig om de sering wat te snoeien - ook al is het daar eigenlijk te laat voor - zodat wortelpruik en plant beter in evenwicht zijn.
Bloemen volgend jaar - ik zou er niet op rekenen want de plant moet alle energie steken in het laten groeien van de wortels.
Wil je de sering ooit terugsnoeien omdat de plant te groot is geworden, doe dat dan meteen na de bloei.
Alle blad er af knippen of trekken = beperking van de verdamping, indien je deze NU dient te verplanten kan een gehalveerd wortelgestel niet volgen, zelfs al geef je veel water.