Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Sinds enige tijd (begin van de zomer begon het) begint de stam van onze 2 dakplatanen raar te doen.
Ze worden bruinig, bladeren af (niet zoals het zou moeten) en er blijft een dood lijkende stam over.
Aan de zijkant van de boom zitten gaten waar een soort van zwart vocht uit komt, de gaten zijn zwart.
Wat kan ik hier tegen doen ? wat is dit en hoe te behandelen?
Hoen oud zijn die bomen? Hoe lang is het geleden dat ze geplant zijn?
Is er recent iets veranderd rondom die bomen (grasgezaaid, terras aangelegd etc)?
De aantasting die op die link beschreven wordt komt in België en Nederland niet voor. Bij deze aantasting verkleurt de schors violet-achtig met verticale oranje strepen, zeker niet bruin.
Ik heb toevallig twee weken geleden in het zuiden een aantal platanen gezien die aangetast waren door deze aantasting. De bomen sterven als gevolg van die aantasting zeer snel af. Bovendien is die aantasting razend besmettelijk en moeten er behoorlijk drastische maatregelen genomen worden als een boom daardoor aangetast is.
Het zou kunnen zijn dat deze aantasting zich noordwaarts uitbreidt.
Ik zou zo 1-2-3 niet weten welke andere ziekte verantwoordelijk is voor het beschreven probleem.
Massaria platani tast de bovenzijde van takken aan en we hebben hier van doen met de stam. Bovendien komt Massaria voor op bomen die al wat ouder zijn (30+).
Een andere ziekte die veel bij platanen voorkomt is Apiognomonia die leidt tot het ontstaan van bruine plekken op het blad. Verder kunnen necrosen op twijgen en takken ontstaan maar ik heb nog niet gehoord dat ook de stam aangetast wordt.
Ik vermoed dat het om Phytophtora zou kunnen gaan.
Maar in een dergelijk geval moet je je in de eerste plaats afvragen waarom de conditie van deze bomen zodanig achteruit gegaan is dat ze gevoelig zijn voor dit soort aantastingen. En dan kom je heel vaak uit bij standplaatsgerelateerde oorzaken.
Het behandelen van de bomen tegen phytophthor haalt m.i. niks uit als je de achterliggende oorzaak niet kan opsporen en aanpakken.
Zijn denk ik een jaar of 8, ik zal wel foto's maken binnenkort.
Ik weet dat we als kind vroeger ook platanen hadden en dat er soms gaatjes in zaten waar je een stok in kon prikken (was toen om een of andere reden leuk).. dat heeft deze nu ook..