menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoei jonge perelaar

Ga naar meest recente reactie

Rudolf

Rudolf

hallo iedereen,

We hebben in onze tuin een hoogstam perelaar (doyenné) staan. Kan er iemand ons adviseren hoe die de komende jaren best gesnoeid kan worden. Hieronder een foto van de kroon.
Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

donderdag 3 november 2011 - 19:55
daucus

Daucus

Takken die naar binnen groeien weg snoeien en ook takken die elkaar kruisen. Daar moet een van weg. Verder de vorm van de boom in de gaten houden. Dit is nog een jonge boom, daar valt nu nog niet veel aan te snoeien.
vrijdag 4 november 2011 - 00:06
satomi

Satomi

Juist voor een fruitboom is het belangrijk dat de snoei meteen in het eerste jaar na aanplant gebeurt, omdat daarmee de basis wordt gelegd voor een goede kroon.
Kijk eens op www. houtwal.be, want om de snoei hier uit te leggen is te veel voor mij, of stel je vraag onder de categorie fruit op dit forum.

Wat zeker een aanrader is: volg een fruitsnoeicursus bij een fruit(boom)kweker. In het vroege voorjaar worden die op verschillende plaatsen aangeboden. Ik heb dat zelf ook gedaan en ik heb er ontzettend veel van geleerd.
Veel succes en (hopelijk) later veel eetplezier!
vrijdag 4 november 2011 - 09:11
Chef

Chef

Er valt niet veel te snoeien aan uw boom. Op zich is de opbouw van de kroon van deze boom ook helemaal niet zo slecht. Probleem is dat de groeireactie die je zou verwachten n.a.v. de snoei die in het verleden heeft plaats gevonden grotendeels is uitgebleven. Dit is dan waarschijnlijk weer een gevolg van het uitbuigen van de takken, waardoor de groei afgeremd is. Opbouw van de kroon bij jonge bomen op een snelgroeiende onderstam doe je door groei en snoei, niet door het afremmen van de groei middels uitbuigen. Afremmen van de groei doe je als je de vruchtbaarheid wilt bevorderen, maar daarvoor is het nu nog veel te vroeg.
Het kan ook zijn dat de boom in het verleden in de zomermaanden is gesnoeid, waardoor de verwachte groeireactie is uitgebleven.
Op dit moment ben je aan het snoeien (bewust of onbewust) volgens het modified leader systeem, wat op zich een goede keuze is. Grootste probleem is dat je boom niet snel genoeg groeit. Om die reden zou ik stoppen met het uitbuigen van de takken.
Tot slot: Doyenne du Comice is echt een heel lekkere peer, misschien wel de lekkerste die er is. Dit ras is echter behoorlijk ziektegevoelig en daardoor minder geschikt voor hobbyteelt. U heeft het zichzelf dus niet makkelijk gemaakt met uw keuze voor dit ras.
vrijdag 4 november 2011 - 12:13
Rudolf

Rudolf

We hebben gekozen voor Doyenné als bestuiver (we hebben ook een Conférence staan). Als ik het goed begrijp, hadden we beter voor een andere bestuiver gekozen?
vrijdag 4 november 2011 - 12:49
WiPe

WiPe

Probleem is dat de groeireactie die je zou verwachten n.a.v. de snoei die in het verleden heeft plaats gevonden grotendeels is uitgebleven. Dit is dan waarschijnlijk weer een gevolg van het uitbuigen van de takken, waardoor de groei afgeremd is.

Als de groei effectief is tegen gehouden door het uitbuigen van de takken, dan zou je mogen verwachten dat de top in het verlengde van de stam alle groeihormonen heeft gekregen en keihard is gaan groeien.
Op de foto lijkt het alsof dat dat niet het geval is. Dus is ofwel de top al uitgesnoeid, ofwel groeit de boom erg slecht. Ik zou in dat geval eerst uitzoeken waarom dat de boom zo slecht groeit voor je begint te praten over snoeien.
vrijdag 4 november 2011 - 14:44
Chef

Chef

Zoals gezegd: Doyenne is een heerlijke peer maar niet zo geschikt voor de hobbyteler. Overigens is Conference zelfbestuivend en heeft dus niet perse een bestuiver nodig. Toch is het inderdaad beter om een bestuiver te hebben voor een grotere opbrengst en mooiere vruchten. Dit zijn de bestuivers voor de Conference:
zelfbestuiver, Beurré Hardy, Bonne Louise d'Avranches, Charneux, Clapp's Favourite, Concorde, Doyenné de Comice, Gieser Wildeman, Triomphe de Vienne, Williams Bon Crétien.

Concorde is wat mij betreft een aanrader: een zeer geschikte handpeer voor biologische teelt want schurftvrij. Gieser Wildeman is wellicht ook een goede optie, als u tenminste van stoofperen houdt. De Gieser blijft vrij klein, ook op hoogstam.
Williams geeft nogal gemuskeerde vruchten, Bonne Louise is schurftgevoelig op hoogstam, Legipont is enigszins schurftgevoelig, groeit erg steil en is laat vruchtbaar, Doyenne is erg ziektegevoelig en Clapp's heeft een matige smaak (is persoonlijk natuurlijk).
vrijdag 4 november 2011 - 15:00
Rudolf

Rudolf

De boom is vorig jaar in de zomer gesnoeid, op aanraden van dit forum hier, omdat ze toen erg droog stond. Misschien is dat de oorzaak van de matige groei dit jaar?
vrijdag 4 november 2011 - 15:31
Chef

Chef

Nee, waarschijnlijk niet want dat was in 2010. Normaal gesproken had de boom in 2011 weer moeten gaan groeien maar toch is dat nauwelijks gebeurd.

Kijk het gewoon nog een jaartje aan anders. Misschien heeft de boom gewoon wat meer tijd nodig.
vrijdag 4 november 2011 - 20:00
WiPe

WiPe

Kun je de plantdiepte eens bekijken? Bomen die te diep geplant zijn groeien de eerste jaren slecht.

Kijk ook eens naar de standplaats? Staat de boom te nat (in de winter)? Is de grond misschien te droog? Of vast gereden door vrachtwagens of ander zwaar materiaal? Of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn?
vrijdag 4 november 2011 - 21:08
Rudolf

Rudolf

De bodem zou ok moeten zijn. Voor we begonnen zijn met de aanleg van onze tuin, hebben we grond helemaal omgefreesd en vermengd met compost. We hebben een bodemanalyse laten doen en het gaat om leemgrond. Verder staat de boom in volle zon. Behoudens uitzonderlijke weersomstandigheden staat de boom niet te nat of te droog.
zondag 6 november 2011 - 20:34
Rudolf

Rudolf

En als de Doyenné het nu niet zou doen. Is het dan een optie om een 2de Conférence aan te planten. Maakt dat iets uit voor de kwaliteit van vruchten van beide Conférence bomen?
zondag 6 november 2011 - 20:38
Tuinman65

Tuinman65

Rudolf, freezen is niet diep genoeg voor een boom hoor.
Als je een boom plant in ondiep bewerkte grond moet je een gat graven van 1 x 1 meter en tenminste tot op 60 cm diepte goed losmaken.
Kijk ook maar eens goed of hij niet te diep geplant, zoals Wipe al aangaf.
Je plant een boom , bij manier van spreken, beter 10 cm te ondiep dan 1 cm te diep.
zondag 6 november 2011 - 21:42
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).