menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fluweelboom wel of niet

Ga naar meest recente reactie

hillie

Hillie

ik vindt hem zo mooi
maar ik weet dat hij de hele tuin door gaat.
nu dacht ik,als ik nu een stek in een cement emmer plant.
heeft ie ruimte genoeg om te groeien.
maar er moeten natuurlijk gaten onder in die emmer.
mijn vraag zou hij onder die gaten door ook uitlopen
zaterdag 21 april 2012 - 10:30
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Beste,
Dit zou ik niet doen. De wortels gaan toch uit de gaten komen onderaan. In het andere geval gaat de boom stoppen met groeien en zal hij sterven omdat de fluweelboom heel veel ruimte nodig heeft. Ik zou het niet doen. Ev in de volle grond en platen in de grond inwerken op een §à8 meter rond de boom dit heb ik ook zo gedaan.
grtjs
zaterdag 21 april 2012 - 10:41
lentemode

Lentemode

Doen...
Inderdaad, wortelopslag wieden moet je regelmatig uitvoeren...
Het vervelendste vind ik dat er door deze handeling andere plantjes komen los te staan...
Het is de enige manier om hem in toom te houden en dat lukt ook wel.
Ik hou zelfs altijd een exemplaar in pot mocht de oude het begeven...
Maar de pracht van een fluwelen donkerroze bloemkaarsen zou ik toch niet graag missen in een grote stenen vaas tussen de zonnebloemen...
En dan zijn vlammende herfstverkleuring nog ...

Groetjes,
Mia
zaterdag 21 april 2012 - 19:41
hillie

Hillie

tja,dilma
weet het niet
heb weinig zin,dat hij mijn hele tuin door gaat
is er misschien een tip dat er een andere boom is met mooie grillige vorm.
die wat opener is
zaterdag 21 april 2012 - 20:03
steuntje

Steuntje

als je ruzie wilt met je buren, moet je vooral een fluweelboom planten! mijn buurvrouw heeft er al jaren een in de tuin staan en bij ons tillen de wortels de betontegels zelfs op. ook groeien die wortels onder de vijver door met als gevolg dat de vijver scheef is komen te liggen. Hoe mooi die boom ook is.... denk aan de gevolgen!
zondag 22 april 2012 - 16:31
hillie

Hillie

nou, ik sta op goede voet met mijn buren,
en dat wil ik graag zo houden
dus dat gaat het hem niet worden
zondag 22 april 2012 - 21:44
jdcoster

Jdcoster

Ik lees hier toch wel erg overdreven reacties over de 'nadelen' van de fluweelboom hoor.
Als een vijver schuin gaat liggen door een worteluitloper van zo'n boompje zal dat hier wel over een soort ingegraven badkuipje gaan denk ik en onder terrastegels leg je best een stevige laag stampbeton.
Ik heb vele jaren fluweelbomen in de tuin gehad en nooit onoverkomelijk problemen gehad.
Voor de mensen die er tegen op zien van eens een spade in de grond te steken om de groei van een boompje in te tomen, zullen er nog maar weinig geschikte planten over blijven vrees ik.
zondag 22 april 2012 - 23:03
minouke

Minouke

JDCoster, ben helemaal met je eens.
ik ben ook zo wat verwonderd van de problemen met de Rhus (fluweelboom) of kan het misschien aan de grondsoort zijn dat hij bij sommige zo een ravage aanricht.
Ik heb hem in mijn 1ste tuin 20jaar lang gehad midden in het gazon.
Mijn tuin toen was meer zandachtige grond en tamelijk droog.
Ik was er 'verliefd' op, prachtige boom en zowel in de winter als in de zomer en herfst.
En soms kwamen er kleine scheutjes uit in het gazon, rondom waar hij stond maar niet verder.
Die werden gewoon mee afgereden met het gras maaien.
maandag 23 april 2012 - 08:09
lennomis

Lennomis

Het is inderdaad een prachtige boom, groeit met de seizoenen mee !
Ik heb hem al 10 jaar in ons klein tuintje staan, zonder problemen.
Rondom heb ik hosta's geplant, ik moet dus maar heel uitzonderlijk een scheutje weg nemen. Ik heb de grond toen vermengd met een beetje bosgrond.
maandag 23 april 2012 - 11:35
Feniks

Feniks

Ik ben ook aan een fluweelboom aan het denken, maar hoe groot wordt deze boom? Kan ik hem klein houden? Of hem in een pot houden?
maandag 4 maart 2013 - 11:16
lennomis

Lennomis

Zelfs na die goede 10 jaar is onze boom niet hoger dan ons tuinhuis, als deze dan te breed wordt, snoei ik de takken in februari een beetje bij, zodat ze niet over de weg komen te hangen. Verder is het enkel maar genieten van deze prachtige boom. Ik weet niet of je deze in pot kan houden, misschien wel als die groot genoeg is, je ziet het soms in tuincenters wel.
maandag 4 maart 2013 - 13:22
Feniks

Feniks

Ik heb er dus eentje gekocht ('t is maar een lange fluwelige stok als je hem nu ziet) én een pot. Hij staat nu in de garage. Kan ik hem nu in de pot planten en buiten zetten? Met die nachtvorst?
woensdag 27 maart 2013 - 09:13
Tuinman65

Tuinman65

Mijn ervaring is dat een fluweelboom alleen maar voor veel grondscheuten zorgt wanneer je hem drastisch gaat snoeien, zeker wanneer je die tot op de grond afzaagt.

Leo
woensdag 27 maart 2013 - 23:28
Feniks

Feniks

Dat was niet mijn vraag, maar soit, ik heb hem ondertussen al in de pot gezet.
Het is trouwens een Rhus Typhina Dissecta, vind ik nog mooier
donderdag 28 maart 2013 - 09:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon