Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wij hebben vorig jaar een aantal oude en zieke bomen weggedaan uit de tuin. De stronken staan er nog. We zouden die kunnen laten weghalen, maar ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat er een product bestaat dat je in de boomstronk moet gieten (in een geboord gat) en dat die boomstronk daardoor vanzelf vergaat. Is dit correct en zo ja, welk product zou dat dan zijn en waar kan ik dat halen ?
Alvorens stronken kunnen vergaan, moeten ze volledig "dood" zijn; de snelheid van vergaan is erg afhankelijke van de houtsoort, een eiken stronk van 30cm doorsnee kan er bv. wel 10 jaar over doen. "Middeltjes" om het vergaan te bespoedigen zijn gericht op het snel volledig doden van de stronk en/of optimaliseren van bacteriegroei die het hout moet verteren, maar veel winst valt daarmee niet te behalen. De snelste oplossing blijft het hart van de stonk verwijderen, evt. met een stobbenfrees, succes.
Een andere optie is het uitgraven van de stronken, met de spade, of een graafmachine. Dat gaat meestal net iets makkelijker als je de stam op een tweetal meter afzaagt, zodat je een flinke hefboom overhoudt.
In een zuurstofarme omgeving (in natte en vochtige grond dus) gaat die vertering zeeeeeer langzaam. Het gebeurt zelfs dat hout op die manier heel lang geconserveerd blijft. Producten die hout snel doen verteren in de bodem zijn ofwel niet effici
Ik kan alleen maar de vorige posts beamen. Vergif helpt niet.
Soms maak ik ook van mijn hart een steen en zie ik me genoodzaakt om vergif te sproeien. Maar in dit geval heeft dit mijn inziens echt geen nut.
Je kan beter de stronk zelf uitgraven - manueel of met een graafkraan. Inderdaad best de boom afzagen op +/- 1.40 m (ik ben misschien iets kleiner dan de andere forumgebruikers?), zodat je nog wat kan duwen en trekken.
Je kan ook de stronk laten "wegfrezen". Dan wordt de hele "klomp" verspaanderd en gemengd met de grond. Voordeel is dat je met geen gat zit dat je moet opvullen. En het gaat behoorlijk snel. Is niet goedkoop, maar een kraan huren om ze uit tegravenis ook duur...