menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen en struiken

Ga naar meest recente reactie

anthaeus

Anthaeus

Ik ben op zoek naar bomen en struiken voor het aanleggen van een nieuw stikje tuin. Ik zoek bomen en struiken die niet hoog en niet breed uitgroeien met interessante eigenschappen gedurende de verschillende seizoenen als het kan. Meer bepaald ben ik op zoek naar een kleine Magnolia (liefst met tulpvormige bloemen). Rondom dat boompje zou ik graag lentebloeiers planten en ik vraag me af welke vaste planten ik daartussen zou kunnen gebruiken om ook nadien (tot in de herfst/winter) nog bloei en groen te hebben.
zaterdag 24 maart 2007 - 19:46
WiPe

WiPe

Magnolia 'Susan' of Magnolia lilliflora 'Nigra' zijn twee kleine Magnolia's met tulpvormige bloemen.
zaterdag 24 maart 2007 - 20:46
sugar

Sugar

Je spreekt over een boom die moet opvallen. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar zoek de 'Liquidamber' eens op. Traag groeidende boom waar je in de hersft niet kan naast kijken

sugar
maandag 2 april 2007 - 23:36
anthaeus

Anthaeus

Bedankt voor je antwoord.
Ik veronderstel dat deze boom traag groeit maar uiteindelijk toch heel groot wordt of vergis ik mij?
Ik heb plaats genoeg maar ik moet rekening houden dat er elektriciteitsdraden over een deel van de tuin hangen en ik wil niet dat daar takken aankomen.
dinsdag 10 april 2007 - 03:52
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Liquidambar is, vooral in de jeugdfase, niet echt een trage groeier, bovendien haalt de boom, in onze streken, vlot de 25 meter hoogte.
dinsdag 10 april 2007 - 18:31
sugar

Sugar

Liquidambar is, vooral in de jeugdfase, niet echt een trage groeier, bovendien haalt de boom, in onze streken, vlot de 25 meter hoogte.

Er bestaat ook een variëteit die kleiner blijft
dinsdag 10 april 2007 - 19:06
anthaeus

Anthaeus

Ik denk dat ik voor deze variëteit ga

Liquidambar styraciflua 'Worplesdon'

Eigenschappen:
Bloemkleur: Groen
Bladkleur: Donkergroen
Hoogte: 6.00-8.00 m
Bloeitijd: J F M A M J J A S O N D
Groeivorm: Opgaand
Entplaats: Onderaan
Leverbaar in: container

Toepassing en gebruik:
draagt vruchten - bladplant - bloemschikken - snoeibaar - herfstkleur

Biotoop:
Licht: zonlicht halfschaduw
Bodem: Alle
Vochtigheid: vochthoudend
Zuurtegraad: Neutraal

Omschrijving:
Een dankbare cultivar die een smallere zuilvormige kroon heeft dan de gewone amberboom en daardoor makkelijker toe te passen in kleinere tuinen en smallere straten. Verder is het blad ook handvormig met scherp gepunte lobben en glanzend én zeer mooie rode herfsttinten. Dit is de enige variëteit die élk jaar deze mooie herfstverkleuring geeft, ongeacht de voorbije zomer.

dinsdag 10 april 2007 - 23:00
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Liquidambar styraciflua 'Worplesdon' blijft inderdaad "wat kleiner". Maar 6 to 8 meter is een zware onderschatting. In realtiteit mag je voor deze selectie rekenen op 12 tot 15 meter

Een nadeel van Liquidambar dat in deze, naar mijn mening iets te positieve fiche, niet vermeld wordt, is dat Liquidambar erg gevoelig is voor takbreuk en andere vormen van stormschade.
dinsdag 10 april 2007 - 23:59
anthaeus

Anthaeus

Dat wist ik niet en dat zou een serieus nadeel kunnen zijn gezien mijn tuin hoog gelegen is en de noord- en oostwind vrij spel heeft.
woensdag 11 april 2007 - 00:59
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).