menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De toverhazelaar Hamamelis x intermedia Arnold Promise

Ga naar meest recente reactie

jantje1987

Jantje1987

hoi allemaal

ik heb vorig jaar een toverhazelaar Hamamelis x intermedia ‘Arnold Promise’ aangeplant
op het bijhorende etiket staat dat deze plant bloeit in januari februari, als ik op internet zoek onder de zelfde benaming vind ik ook Februari - April als bloeiperiode?

kan iemand me wat duidelijkheid geven?

groetjes
jan
vrijdag 31 januari 2014 - 09:45
BOSVROUW

BOSVROUW

Dit hangt van de wintertemperatuur af? Momenteel bloeien ze overal! In het Arboretum in Kalmthout, kan je momenteel een Hamameliswandeling maken. Daar staan praktisch alle soorten die er bestaan, en takjes in vaasjes van kruisingen die nog niet op de markt zijn!
vrijdag 31 januari 2014 - 10:44
Tuinprins

Tuinprins

Doorgaans bloeit 'Arnold Promise' in januari-februari, beetje afhankelijk van het weer. Bloei tot april is klinkklare onzin en hoogstwaarschijnlijk een verkooppraatje.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 31 januari 2014 - 20:02
jantje1987

Jantje1987

op hoop van zegen dat de mijne nog begint te bloeien

groetjes
jan
vrijdag 31 januari 2014 - 20:04
BOSVROUW

BOSVROUW

Hij bloeit niet op éénjarig hout! En die takken kunnen lang zijn. Bij een jonge struik kunnen het maar een paar bloempjes zijn in midden van de struik!
vrijdag 31 januari 2014 - 21:55
jantje1987

Jantje1987

hey bosvrouw

ik zal morgen eens een foto posten
aan de plant zelf hangen nog zaaddozen van verleden jaar
de plant is +-180 tot 200 hoog
van de leeftijd heb ik geen idee

groetjes
zaterdag 1 februari 2014 - 18:12
BOSVROUW

BOSVROUW

Ja dat is al eentje op leeftijd! Hij groeit best op zure grond! Wat beendermeel aan de wortel doet wonderen! De grond aan de wortels niet te diep bewerken. wortels zitten niet diep! Het kan ook zijn dat hij een jaartje de tijd nodig heeft om te wortelen; Een grote toverhazelaar laat zich niet makkelijk verplanten! Zeker de grond niet laten uitdrogen!
zaterdag 1 februari 2014 - 18:22
jantje1987

Jantje1987

de hamamelis stond in een grote pot met open bodem
volgens de kwekerij (houtmeyers) zou deze niet onder het verplanten mogen lijden
dat van de zure grond en beendermeel wist ik wel niet
ik heb wel wat betoniet door het plantgat gemengd en wat potgrond zoals me heeft gezegd
ook heb ik een stevig paal naast de plant gezet waar ik deze aan bevestigd heb
de bloei kan misschien ook te maken hebben dat de plant bij ons in een constante wind staat, achter onze tuin staan geen bomen of huizen
zaterdag 1 februari 2014 - 19:39
Tuinprins

Tuinprins

De kleine bloemknopjes zijn in het najaar al te zien. Zijn iets groter dan een speldenknop, meestal beigebruin van kleur en zitten dicht tegen de tak aan. Als de plant nu nog niet bloeit heeft hij vermoedelijk geen bloemknoppen aangemaakt. Soms hebben planten uit de volle grond een jaar de tijd nodig om zich aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. Containerplanten groeien doorgaans probleemloos door.

Hamamelis zet het beste bloemknoppen aan op een zonnige luwe plek. Grond moet niet te droog zijn maar wel goed water door laten. Toverhazelaars hebben een grote hekel aan te natte voeten. Vaak krijgen ze dan wortelrot. Voorkeur voor lichtzure grond.

Gegroet, de tuinprins

zondag 2 februari 2014 - 09:55
sugar

Sugar

Hier een foto van de bloemknoppen op mijn Hamamelis (Aurora), van vorige week. Ik vermoed dat ik nog 2 weken moet wachten op bloemen
zondag 2 februari 2014 - 10:12
jantje1987

Jantje1987

hoi sugar

zo staat men hamamelis er vandaag bij
de zaaddozen van verleden jaar hangen er ook nog aan

Struiken & Bomen

zondag 2 februari 2014 - 12:01
jantje1987

Jantje1987

hier een fotoke van dichterbij

Struiken & Bomen

zondag 2 februari 2014 - 12:02
Tuinprins

Tuinprins

Lijkt wel of de plant al uitgebloeid is. Kun je geen close-up van een tak maken?

Gegroet, de tuinprins
zondag 2 februari 2014 - 18:08
jantje1987

Jantje1987

bij deze nog een fotoke

Struiken & Bomen

zondag 2 februari 2014 - 19:44
WiPe

WiPe

Het lijkt er op dat de plant al uitgebloeid is. Ik heb ook de indruk dat de plant erg weinig nieuw schot gemaakt heeft het afgelopen groeiseizoen. Kun je eens controleren hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten? Zelfs wanneer je de plant even diep geplant hebt als dat die in de kuip stond, bestaat de kans dat hij te diep staat.
zondag 2 februari 2014 - 20:25
jantje1987

Jantje1987

hoi

plant staat iets minder diep dan in de pot

groetjes
zondag 2 februari 2014 - 20:28
WiPe

WiPe

Dat zal dan wel, maar kun je eens controleren hoe diep die wortels exact zitten? Dar duurt maar een paar minuten en ofwel heb je de oorzaak dan direct gevonden, ofwel kun je een van de belangrijkste oorzaken voor problemen dan uitsluiten.
Als de wortels een paar cm te diep zitten kan at al de oorzaak zijn van veel problemen.
maandag 3 februari 2014 - 10:44
Boerke

Boerke

De foto is een beetje onduidelijk maar wat ik zie van bloem heb ik een vraag:Ben je zeker dat dit een Toverhazelaar is? De bloem is heel specifiek ( zie foto).
En wat ze aan mij gezegd hebben en ook daarna op het net gevonden : Niet snoeien of het zou voor wat vormgeving zijn . Een toverhazelaar is van nature uit een opengroeiende plant.

Struiken & Bomen

dinsdag 4 februari 2014 - 13:54
Boerke

Boerke

Opengroeiende plant en nu met de zon nog een heel lekker geurtje bij .

Struiken & Bomen

dinsdag 4 februari 2014 - 14:10
asem

Asem

kan het zijn dat een jonge plant nog niet zoveel bloemen draagt?
vrijdag 7 februari 2014 - 16:12
WiPe

WiPe

Zeker en vast. Maar op de foto's die de topicstarter hier laat zien is duidelijk te zien dat de bloemen al uitgebloeid zijn.
vrijdag 7 februari 2014 - 21:05
Tuinprins

Tuinprins

Hamamelis cultivars hebben verschillende groeivormen. Sommigen groeien vaasvormig, anderen groeien breeduit.

Snoeien kan soms noodzakelijk zijn. Niet iedereen heeft evenveel ruimte beschikbaar als het arboretum in Kalmthout. Bovendien is snoei bij jonge planten soms gewenst om de vertakking te stimuleren. Betere vertakking = meer bloemen.

Beste snoeitijd is als het blad begint uit te lopen. De groei van het AFGELOPEN jaar dan maximaal voor tweederde terugknippen. Oude en dikke takken alleen terug- of wegsnoeien als het echt noodzakelijk is.

Snoei van Hamamelis kan soms tot gevolg hebben dat de onderstam gaat uitlopen. Dit dus in de gaten houden en het wilde schot direct verwijderen.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 8 februari 2014 - 10:02
Rimmen

Rimmen

Hallo Allemaal,

terug van weggeweest !!! wegens ziekte, vanaf September 2013 tot en met heden
was ik genoodzaakt te stoppen met tuinieren,voor de moment is mijn toestand nog
af te wachten. Ik had van 2006 tot 2010 hotchkin oftewel lympfenklier kanker, en nu vanaf2013 zit ik met een agressieve leukemie,elke maand vidasa chemo (injectie's)
wat zou ik graag terug tuinieren !!!! gelukkig heb ik destijds heel wat foto's gemaakt
van mijn siertuin, en ga ik me thans op mijn foto's werpen en jullie op tijd en stond
wat foto's voorschotelen,dat is voor mij een soort afectie, en zodoende kom ik nog eens bij tuiniers soortgenoten !!!!
mijn eerste bijdrage is enkele foto's van mijn gele toverhazelaar,echt een prachtstuik !!!!

Remi.

Struiken & Bomen

maandag 9 februari 2015 - 21:36
ThomasZ

ThomasZ

Mooie foto's, veel beterschap gewenst!
zondag 15 februari 2015 - 13:24
Rimmen

Rimmen

Dank Je Thomaz,

Ik heb helaas geen goed nieuws,de resultaten van de laatste beenmergpunctie
laten een stijging zien van <5 % naar >24 %, men is gestopt met vidasa chemo
omdat niks meer helpt.Een ander behandeling is niet meer mogelijk, trouwens
ik ben het moe !!!!
Ik hoop dat ik nog dit jaar mijn Rhodo's ga zien openbloeien, trouwens niemand
in mijn omgeving had ooit gedacht dat ik binnen een paar weken nog 75 jaar zou
worden,ge moet het maar doen !!!!

Groetjes,

Remi.
zondag 15 februari 2015 - 21:08
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).