Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Alweer heel wat jaren hebben we twee bolcatalpa's, en die doen het geweldig goed.
Het snoeien heb ik tot voor kort altijd om het jaar gedaan: dus het ene jaar helemaal terugsnoeien, en het andere jaar niet snoeien.
Omdat de bomen zo groot aan het worden zijn heb ik besloten ze dit jaar weer wel te snoeien, dus zonder een jaar over te slaan. In de hoop dat ze wat compacter zouden blijven.
Het tegendeel lijkt echter waar: ze zijn érg groot! Daarbij hangen ze nogal over de schutting, en dus boven de tuin van de buren, en dat willen we eigenlijk niet!
Mijn vraag is als volgt: is het verkeerd om ieder jaar te snoeien, en gaan de bomen daar sneller van groeien? Of kan het geen kwaad, en bestaat daar geen verband tussen?
Ik heb bolcatalpa's al 13 jaar ieder jaar helemaal teruggesnoeid .
Bij het planten moeten bomen ook minimaal 2 meter uit de grens staan om de buren geen overlast te bezorgen !
Ik snoei ze al zeker 10 jaar elk jaar terug. De bomen blijven hierdoor redelijk klein en hebben dan gelukkig geen last van afbrekende takken of nog erger afbreken van een stuk bol.