menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Volwassen buxushaag verplanten 1m20

Ga naar meest recente reactie

groenvingertje

Groenvingertje

Goedemiddag beste tuinliefhebbers,

eerst en vooral stel ik me even voor op het forum. Ik ben afkomstig uit Mechelen en ben mij volop aan het verdiepen in het tuinieren sinds ik een woning met tuin heb aangekocht. Ik heb dan ook al heel veel op dit forum gelezen!

Nu zitten wij met het volgende: wij zijn een tuindraad aan het plaatsen; langs de rechtse kant hebben we een border waar we vanalle sierplanten in gaan zetten, maar links is het nog helemaal kaal en wensen we een haag te zetten.
Ik dacht in de eerste plaats aan haagbeuk, omdat dit snel volgroeid is en bovendien geen grote eisen qua grond stelt.

De grond in onze tuin is namelijk zeer nat, dit omdat wij achter de tuin een beek hebben. Nu heb ik wel vernomen dat buxus best op niet te natte grond staat, ik merk echter bij mijn buren dat hun buxus prima groeit. (wel kleine plantjes van <50 cm hebben zij staan)

Wat ook belangrijk is, is dat we niet een heel breed stuk hebben om de haag te zetten. Vandaar dat de buxus mij ideaal lijkt.

Wij hebben nu een volwassen buxushaag gevonden die we gratis mogen gaan uitdoen. Ik heb wel gelezen dat deze best het voorbije jaar 3x uitgestoken zou moeten zijn voor het verplanten, maar dat zal uiteraard niet gebeurd zijn...

Ik denk een grote geul te graven, wat compost en kalk ,wat de buxus graag heeft toe te voegen en dan te hopen op succes. Denken jullie dat dit gaat lukken? Tips waar ik op moet letten?

Bijgevoegd een foto ter illustratie.

Bedankt hoor.

Struiken & Bomen

zondag 12 april 2015 - 14:55
Tuinprins

Tuinprins

Ooit gehoord van de schimmelziekte Cylindrocladium buxicola? Zoek op dit forum of google en je wordt wijzer.

Buxus zou ik echt niet meer planten, zelfs als de haag gratis is.

Gegroet, de tuinprins
zondag 12 april 2015 - 17:23
groenvingertje

Groenvingertje

Bedankt voor je input, Tuinprins! Er is dus een grote kans op die schimmelziekte sinds de laatste jaren begrijp ik...

Dan denk ik dat we bij ons 1e gedacht zullen blijven, de haagbeuk. Lijkt mij toch relatief smal te houden als ik maar een enkele rij plant..
Rode beuk vinden we zeer mooi, maar kan niet op natte grond.

Tenzij jullie nog andere tips hebben voor een (liefst zo smal mogelijke) haag te planten op natte grond? Klimop is geen optie want mijn buurvrouw van 92 wil uiteraard niet snoeien en dat gaat door de draad groeien..

grts
zondag 12 april 2015 - 20:11
WiPe

WiPe

Buxus is op natte grond veel mer gevoelig aan Cylindrocladium dan op een droge kalkbodem waar die van nature thuis hoort.
Haagbeuk is een optie op een natte grond, maar niet op een erg natte grond. Op extreem natte gronden heb je niet erg veel keuze voor een haag.
zondag 12 april 2015 - 20:26
Tuinman65

Tuinman65

Nu nog Buxus aanplanten is om problemen vragen, nu of in de nabije toekomst.
Ook de buxusmot loert om de hoek.
Wat Wim (WiPe) zegt klopt wel een beetje maar uiteindelijk zal hij overal ziek worden, al kap je daar een hele zak kalk over.

Niettemin laat Buxus zich heel gemakkelijk verplanten.

Leo
zondag 12 april 2015 - 22:43
WiPe

WiPe

Buxus groeit van nature op droge kalkgronden, niet op natte zandgronden waar een hele zak kalk over gekapt is.
zondag 12 april 2015 - 23:14
groenvingertje

Groenvingertje

Ok, dan denk ik dat we de haagbeuk gaan proberen..Ik heb onlangs wel vanachter in de tuin een drainagebuis geinstalleerd, wat zeer goed helpt maar het blijft wel redelijk natte grond.

Vanachter in de tuin hebben we trouwens een leylandcipres haag staan, maar dat is natuurlijk geen optie als het een smalle haag moet worden.
maandag 13 april 2015 - 01:03
Rowie

Rowie

Met goed snoeien is een Leylandiihaag smal te houden , mijn haag is onderaan 50cm breed en bovenaan 30cm, succes.
Had een foto bijgeplaatst, maar die komt helaas op z'n kop.......
maandag 13 april 2015 - 09:04
WiPe

WiPe

Leylandii verdraagt geen natte standplaats.
maandag 13 april 2015 - 09:36
groenvingertje

Groenvingertje

Onze Leylandii doet het nochtans goed op natte grond...
maandag 13 april 2015 - 11:04
Rowie

Rowie

Daarom gaf ik de suggestie om daar een smalle haag van te maken; ook ik tuinier op kleddernatte grond en mijn Leylandiihaag heeft de hele winter regelmatig ín het water gestaan....
maandag 13 april 2015 - 11:43
Tuinman65

Tuinman65

Tja Wim, boekenpraat staat soms ver af van de praktijk.

Leo
dinsdag 14 april 2015 - 22:38
WiPe

WiPe

Is geen boekenpraat maar ervaring. Als jij wat meer ervaring zou hebben, had je waarschijnlijk ook al wel eens leylandiis zien kwijnen door een te natte standplaats. Maar goed, je bent nog jong, die ervaring zal nog wel komen.

Aan de andere kant is het natuurlijk niet slecht als je je ervaring op termijn ook nog eens zou aanvullen met een theoretische basis. Dat kan je helpen om je ervaringen correct te interpreteren.
woensdag 15 april 2015 - 18:09
Tuinman65

Tuinman65

Dat zei de longarts die mij begeleidt ook : je bent nog een jonge mens.
Ondertussen ben ik wel 68.
Maar ik begrijp je wel.
Leo
woensdag 15 april 2015 - 22:35
groenvingertje

Groenvingertje

Leylandii als haag was niet echt een optie, aangezien mijn vriendin met allergie coniferen niet goed verdraagt en hier uitslag van krijgt. Bovendien vinden we dat persoonlijk ook niet zo mooi..

We hebben dus toch voor de haagbeuk gekozen, het komt wel goed denk ik hoor; het is nu ook niet dat onze tuin een moeras is hoor.

Het is eigenlijk een typische pijpenla tuin, diep en niet breed. Denken jullie als we de haag op 0,5m van de tuindraadafsluiting plaatsen dat we er nog gemakkelijk achterkunnen om te snoeien? (op zich zouden we wel bij de bejaarde buurvrouw in de tuin kunnen werke, aangezien zij ook dagelijks in onze tuin haar onkruid stond te wieden maar toekomstgericht is het toch beter als we vanuit onze eigen tuin de haag kunnen snoeien)
We hadden het eerst op 0,3 m berekend van de scheiding maar dat wordt zeker té nipt. Breder als 0,5m kunnen we helaas niet gaan of er schiet niet veel tuin meer over.. (ook staat daar een stenen pad)

Bedankt voor het advies hoor!
zaterdag 18 april 2015 - 17:30
WiPe

WiPe

Kun je niet met de bejaarde buurvrouw overeen komen om de haag op de scheiding te zetten? Je wint dan toch wat plaats. In principe is het dan een gemeenschappelijke haag. Maar als je kan overeen komen, waarom niet? Zorg dan wel dat er op papier staat dat de burvrouw daarmee akkoord gaat, dan vermijd je problemen wanneer er ooit nieuwe buren zouden komen.
zaterdag 18 april 2015 - 19:04
groenvingertje

Groenvingertje

Goh, ik twijfel er sterk aan dat zij hiermee akkoord zou gaan. Waar zij wel mee akkoord gaat is in andere mensen hun tuin lopen.

We verliezen wel iets van ruimte, wat nu een lege border naast een stenen pad is, maar we hebben langs de andere kant nog een groot stuk lege border op te vullen, vanachter hebben we nog wat oppervlakte waar een moestuin wordt gemaakt.

Vanavond nog even over slapen alvorens aan het werk te schieten..
zaterdag 18 april 2015 - 20:38
Wannus

Wannus

Twee jaar geleden heb ik in deze periode Buxus verplant , die een hoogte
had van ongeveer één meter , en die wat een verwilderd uitzicht had , daar
ze nooit gesnoeid was geweest . Bij het verplanten heb ik ze met meer
dan de helft ingekort . En dit is blijkbaar zeer goed mee gevallen , ondanks
veel ziektes op Buxus ziet ze er momenteel zeer fris en gezond uit .
En ook verplant op redelijk natte grond .
zaterdag 18 april 2015 - 21:50
groenvingertje

Groenvingertje

Intussen staat de haagbeuk hier te wachten om geplant te worden en het zonnetje schijnt dus het komt helemaal goed hoor!
zondag 19 april 2015 - 09:15
groenvingertje

Groenvingertje

Hij staat er..Productieve zondag geweest!
maandag 20 april 2015 - 21:57
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).