Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wij hebben in het najaar 2013 leibomen carpinus betulus fastigiata gepland.
Op 2,5m van elkaar – 4 rijen met ongeveer 20cm tussen elke rij.
Op dit moment zijn de horizontale op sommige plaatsen slechts 15cm van elkaar verwijderd.
Ik vermoed dat de bedoeling is: op het moment dat de horizontale takken elkaar raken, te snoeien? Zodat ze gestimuleerd worden om vanaf dan verticale zijtakken te maken?
Hebben jullie ook een idee over welke periode we zullen spreken alvorens de verticale takken 20cm gegroeid zijn? En moeten we die verticale takken dan ook snoeien vanaf het moment dat ze de volgende etage bereiken?
En zullen de horizontale takken die nu nog 15cm van elkaar verwijderd zijn, dit jaar nog tegen elkaar groeien?
Ik weet dat veel afhangt van bodemsoort en standplaats. Ze staan op een zonnige plaats en de grond is leem-zand.
Wat is zo “de gemiddelde groei” per jaar?
Ohja, de bedoeling van ons is echt een haag op poten te creëren. De wil zeggen: NIET elk jaar de verticale takken terugsnoeien tot op de horizontale takken, maar wel verticaal snoeien zodat de haag niet breed wordt. Julie begrijpen wel wat ik bedoel veronderstel ik?
Je bedoeld dus schermbomen. Dat is iets heel anders dan leibomen. Bij leibomen behoudt je een aantal sterke, horizontale takken (etages) en snoeit elk jaar de uitlopende verticale takken af. Je creëert dus echt openingen tussen de etages.
Schermbomen zijn praktisch idd hagen op poten. Hier behoudt je alle uitlopende takken tot aan de 'grenzen' (meestal een frame) door te snoeien en te scheren.
Lei-en schermbomen zijn dus totaal verschillend van elkaar. Je had beter meteen goede schermen gekocht in plaats van leibomen om er dan een scherm van te maken.
Ik denk dat (jonge) leibomen nog wel makkelijk tot een scherm om te vormen zijn gezien de horizontale takken van de etages nog niet zo dik zijn (het zal in de winter ook niet zo opvallen). In mijn ogen wat je moet doen is gewoon een frame afbakenen zo groot als je je scherm wil en daarbuiten alles snoeien/scheren. Ook andere (horizontale) takken die vanuit de stam ontspruiten behoudt je tot aan die grenzen.
Laat die bomen toch eens een jaartje of misschien twee vrij groeien en scheer ze dan gewoon als een haag.
Wij hebben ergens een prachtige haag op stam met moeraseiken en dan nog wel op droge grond.