menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is dit

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Mijn dochter vroeg mij welke struik dit is. Ik dacht aan een spierstruik maar ze gelooft mij niet en ik ben het ook niet zeker.
Dus deskundigen inschakelen

Struiken & Bomen

zaterdag 23 mei 2015 - 17:59
RdB

RdB

Lijkt mij eerder een Laurierkers. Heb je een foto van de gehele struik?

Ruud
zaterdag 23 mei 2015 - 18:33
minouke

Minouke

ik dacht ook meteen aan de laurierkers. Geurt ook heerlijk zoet naar honing.
zaterdag 23 mei 2015 - 18:54
kollebloem

Kollebloem

nee, geen foto maar zijn die bloemen niet wat lang voor laurierkers? Dat is toch waar wij "paplaurier tegen zeggen?
Dat ruikt inderdaad heerlijk. Ik vraag eens of ze een foto wil maken van de ganse struik.

zaterdag 23 mei 2015 - 19:35
RdB

RdB

Ja, en nee, de trossen zijn niet te lang,

Ruud
zaterdag 23 mei 2015 - 20:20
Tuinman65

Tuinman65

Prunus padus Watererii misschien.
Maar zo iets vraag je beter bij de digituin.
Leo
zaterdag 23 mei 2015 - 22:36
Tuinprins

Tuinprins

Lijkt mij ook Prunus padus, gewone volgelkers.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 23 mei 2015 - 23:10
kollebloem

Kollebloem

Gewone vogelkers zal het niet zijn, wel de Amerikaanse zo te zien aan de bloemen.
Bij de inlandse zijn het net kleine roosjes, bij de Amerikaanse zie je die lange meeldraden, tenminste volgens foto's op Internet.

zondag 24 mei 2015 - 09:31
leerling

Leerling

Is de hoofdnerf van het blad onderaan licht behaard? (Als je erover strijkt met je vingers, voelt het dan zacht aan?) Zo ja, dan is het inderdaad Prunus serotina (Amerikaanse vogelkers ofte bospest).

Dat is een invasieve exoot die zich geweldig uitzaait. Hier begint het eindelijk wat te minderen, maar ik heb er dit jaar toch ook weeral minstens 100 naar de composthoop verwezen.

Liefst uitdoen of op zijn minst vermijden dat de bessen rijpen. Vogels eten ze graag en zullen met plezier helpen met de verdere verspreiding.
De bestrijding ervan kost handenvol geld en bij natuurverenigingen gaan vele uren van vrijwilligers naar het verwijderen ervan.

Zie o.a. http://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_vogelkers
maandag 25 mei 2015 - 00:23
kollebloem

Kollebloem

Zal er eens moeten aan voelen. Deze struik staat niet in onze tuin of in die van mijn dochter maar in een bosje.

Hier in Wachtebeke in het Kloosterbos staan er nog heel veel die eigenlijk zouden moeten plaats maken voor betere bomen zoals Meidoorn of Lijsterbes.

Maar het ligt niet iin handen van Natuurpunt maar van de Provincie dus gaat het onderhoud heel moeizaam.

Ze hebben sparren uitgedaan met een tractor en de helft van de loofbomen die er tussen stonden zijn beschadigd, gebroken, toppen er af enz.
Vreselijk om te zien, ze zijn er gewoon door gereden zonder acht te slaan op wat er groeide. Het is een vreselijke ravage.

maandag 25 mei 2015 - 11:17
pplakke

Pplakke

zonde van die sparren.
doet mij hier aan denken .

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20131209_00879326

was een bosje dat natuurpunt wouw omdoen.
maar wat bleek net in dat bosje.
stonden meer dan dertig paddenstoelensoorten te groeien.
waarvan 30 soorten er als uitgestorven stonden gecatalogeerd .

nadien is het plan gewijzigd .
en enkel dood hout gekuist.
wat volgens mij ook al de natuur verstoort.
het beste en goedkoopste is denk ik niets doen.
maar ja dat brandhout dat brengt een aardig centje op.

maandag 25 mei 2015 - 14:06
peter2

Peter2

heeft ook iets mee van clethra alnifolia ,maar deze bloeit wat later denk ik...??
maandag 25 mei 2015 - 15:11
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).