Ik verwijt niets hoor. Als ik dat echt wilde doen dat had ik naam en adres vernoemd.
Ik vind het gewoon jammer dat het niet vermeld stond op het kaartje bij de plant zoals het staat bij bramen, met en zonder doornen.
En dat is het gewoon, boerenjasmijn geurend of niet geurend.
Trouwens ook op het Internet staat weinig vermeld over de niet-geurende soorten. Ze zetten het er precies niet te snel bij dus ga ik er van uit dat ze allemaal lekker ruiken en daar ben ik in de fout gegaan.
http://www.tuinadvies.be/artikels/struik_boerenjasmijn.htm
Een bij ons veel voorkomende soort is de Europese Philadelphus coronarius met heerlijk geurende enkele bloemen. Philadelphus mycrophyllus is de Amerikaanse soort. Door kruisingen van beiden ontstonden er de zogenaamde ‘Lemoine-hybriden’. Eén daarvan is P. ‘Avalanche’, een 2 m hoge struik met overhangende takken.
Een uit Japan afkomstige Philadelphus is der P. subcanus var. magdalenae, een struik die 4 m hoog kan worden met overhangende takken.
Veel voorkomend in onze tuinen zijn de Philadelphus virginalis-hybriden die overvloedig bloeien met halfgevulde, witte, geurende bloemen.
Tot de kleinere soorten horen P. ‘Dame Blanche’ en P. ‘Albatre’. Een dwergsoort is P. ‘manteau d’Hermine’. Deze struik groeit breed uit tot 1,5 m en wordt 0,75 m hoog. De bloemen zijn half of geheel gevuld en crèmewit.
Philadelphus Lemoinei is geschikt voor een haag. De bladeren zijn klein, enkele en wit en geuren verrukkelijk!
Een heel bijzondere soort is P. purpurascens, een wijdvertakte, tot 2 m hoge struik met enkelvoudige bloemen die een puperkleurige kelk hebben
Ik ben er van overtuigd dat er sites zijn met andere informatie, ik ga ze niet allemaal opzoeken. Tijd om deze topic af te sluiten denk ik.