menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sequoia planten

Ga naar meest recente reactie

Metteco

Metteco

Dag iedereen

Ik heb mij laten wijsmaken dat je een sequoia niet zomaar kan planten in volle grond. Rond april - mei zou de enige periode zijn dat je dit mag. Klopt dit ?
Ik heb namelijk 6 sequoias opgekweekt uit zaadjes, momenteel zijn ze 5 a 6 cm hoog en onlangs overgeplant naar grote potten.
Iemand advies ?

alvast bedankt!
maandag 10 augustus 2015 - 10:00
WiPe

WiPe

Je kan coniferen net zo goed in het najaar planten als het voorjaar. In ons klimaat is dat eerste misschien iets beter. Maar het probleem met Sequoia sempervirens is dat die niet zo goed winterhard zijn. Dan is na de winter planten toch iets beter. Als het tenminste over Sequoia sempvirens gaat, want doorgaans noemen mensen Sequoiadendron giganteum ook een sequoia. En Sequoidendron is toch een stuk beter geschikt voor ons klimaat.

En zoals Herman Finkers het al zei:
Toen Hans en Grietje bij een paar hoge bomen kwamen die veel wind vingen,

wist Hans te vertellen dat dat ‘mammoetbomen’ waren.

‘Mammoetbomen,’ zei Hans, ‘kunnen een hoogte bereiken van wel honderdentwintig meter.

Mits je ze niet te diep poot.
maandag 10 augustus 2015 - 10:32
Metteco

Metteco

Beste

Dank voor je antwoord !
Het gaat inderdaad over een Sequoia giganteum, ik ga de plantjes alleszins verder laten groeien in de potten en dan opnieuw overplanten naar nog grotere potten. Volgens mij gaan ze nog te klein zijn om ze nog voor deze winter in volle grond te planten. Ik wil ze niet verliezen aangezien het wel wat moeite heeft gekost deze op te kweken

mvg
maandag 10 augustus 2015 - 11:02
WiPe

WiPe

Sequoia giganteum bestaat niet. Het is ofwel Sequoia sempervirens of Sequoiadendron giganteum. Nu weten we nog steeds niet over welke soort het gaat.
maandag 10 augustus 2015 - 11:49
Metteco

Metteco

Het gaat dus over de Sequoiadendron giganteum, zaden gekocht bij vreeken
maandag 10 augustus 2015 - 12:23
pplakke

Pplakke

ik zou ze nu niet meer niet meer verplanten.
maar in de lente ineens buiten planten.
ik heb zelfs al kieming gehad.
van zaadjes die in de winter buiten lagen en in de lente vanzelf kiemde.
dus kan wel een beetje tegen de kou.
als je gratis zaadjes wil in het arboretum van tervuren.
daar staan er bomen bij die kiemende zaadjes geven.
wel niet allemaal dus best onder meerdere bomen rapen .
ligt echt vol met zaadjes daar .

dit zijn fotos van mijn Sequoiadendron giganteum in 2009 ook zelf gezaaid.
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
dit is een foto van dit jaar zijn nog niet veel gegroeid .
weet niet goed waarom want heb ook cultivars als Glaucum.
en die is nu bijna dubbel zo hoog terwijl die normaal trager hoort te groeien.

ik heb ook Sequoia sempvirens die heb ik niet zelf gezaaid maar in 2012 gekocht.
die is extreem hard gegroeid op die 3 jaar is die van niets naar +-6 m gegaan.
het lijkt soms wel of die in de winter doorgroeide.
kan ook zijn omdat vorige 2 winters niet koud waren

2012

2015

maandag 10 augustus 2015 - 15:24
Metteco

Metteco

Ik heb mijn zaadjes een koude periode moeten geven in de ijskast, zo gingen ze sneller kiemen en zo was het. Vandaar dat jou zaadjes na de winter uitkwamen. Mooie en leuke foto's trouwens! Ik ga mij plantjes zeker na de winter uitplanten, ik hoop dat ze even snel groeien als jou boompje. Bedankt voor de tip van de zaadjes !
maandag 10 augustus 2015 - 22:02
mariavdm

Mariavdm

Hallo, hoe is het afgelopen met je giant sequoia? Mijn boompje is nu ongeveer 50 cm. Heb hem 3 jaar geleden gezaaid. De pot begint te klein te worden. Wanneer heb je ze in volle grond geplant?
donderdag 20 augustus 2020 - 14:13
pplakke

Pplakke

Ik denk dat die wel mag geplant worden buiten. Bij mij denk ik dat ze maximum 2 jaar in pot stonden. Ze maken dacht ik penwortel en als die te lang in pot staan krult die in elkaar ipv dat hij in volle grond plaats heeft om naar beneden te groeien.

Hier foto van één van mij gezaaid 2009. En nu schat een 7 tal meter. Rechts staat er nog een en die is veel kleiner weet ook niet waarom.

Struiken & Bomen

zondag 23 augustus 2020 - 07:10
Tuinprins

Tuinprins

Waarom die ene kleiner is: uit zaad gekweekt = natuurlijke variabiliteit.

Ik zou die Sequoiadendron ook nu uitplanten. Zoals hierboven al gezegd: als ze te lang in pot staan krijgen ze van die draaiwortels wat goede doorgroei kan belemmeren. Worden tegenwoordig vaak in van die 'Air-Root-Pruning' potten gekweekt, dat voorkomt dat ze van die draaiwortels maken.

Sequoiadendron het beste meteen op de definitieve plek zetten want hij houdt niet zo van verplanten.

Gegroet, de tuinprins
zondag 23 augustus 2020 - 08:07
mariavdm

Mariavdm

Dank je wel voor jullie advies, maar kan ik niet beter wachten tot het voorjaar, of speelt dat geen rol? Groetjes
zondag 23 augustus 2020 - 10:18
WiPe

WiPe

Het is te droog om nu in volle grond te planten. Je kan best wachten tot in het najaar. Najaar is beter dan het voorjaar omdat he in de winter nog wortelgroei hebt.
zondag 23 augustus 2020 - 13:26
mariavdm

Mariavdm

Bedankt voor jullie advies.
Wordt vervolgd.
Groetjes Maria
zondag 23 augustus 2020 - 16:27
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).