Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb geen ervaring met Callicarpa op zware klei maar ik heb nog wel een ander punt waar je rekening mee moet houden bij de aanplant van Callicarpa.
Alhoewel de meeste Callicarpa soorten zichzelf kunnen bestuiven blijkt in de praktijk vaak dat je pas rijkelijk vruchten krijgt als er kruisbestuiving plaats vindt. Kruisbestuiving betekent dat je planten moet hebben die genetisch van elkaar verschillen. Als de planten via stek zijn vermeerderd en die stekken zijn afkomstig van dezelfde moederplant dan kan er geen kruisbestuiving plaats vinden.
Een van de weinige Callicarpa's die ook zonder kruisbestuiving goed bessen aanzet is Callicarpa bodinieri 'Profusion'. Als je dus maar plek hebt voor 1 plant dan is dit de meest voor de hand liggende keuze. Is bovendien ook goed verkrijgbaar (meestal alleen in het najaar als de planten op hun mooist zijn).
aha. Daar komt het dus van.
Ik heb , al heel lang geleden , een callicarpa gekocht, vol bessen.