menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Californische cipres

Ga naar meest recente reactie

Henk-Willem

Henk-Willem

In mijn tuin staat een Californische cipres (Chamaecyparis lawsoniana), een erfenis uit de jaren 70. Een prachtige boom, meerstammig, inmiddels 8 meter hoog en enkele meters breed. De boom ontneemt echter vanuit ons huis en terras volledig het zicht op een flink stuk tuin achter de boom. Nu vraag ik me af of het mogelijk is om de takken van de onderste 1,5-2 meter te verwijderen om er wat onder door / "doorheen" te kunnen kijken. Of is dit esthetisch echt een "doodzonde"..? Ik wil niet van de boom af. Graag jullie advies.Hartelijk dank.

Struiken & Bomen

donderdag 7 maart 2019 - 14:41
WiPe

WiPe

Je kan die takken daar rustig afhalen. Dat lijkt me hgeen probleem.
donderdag 7 maart 2019 - 15:47
Henk-Willem

Henk-Willem

Hartelijk dank voor uw reactie. Begrijp ik goed dat "opkronen" niet ongebruikelijk is voor deze conifeer? Ben toch een klein beetje bang dat de boom er potsierlijk onnatuurlijk uit gaat zien of is dat onterecht?
donderdag 7 maart 2019 - 18:15
WiPe

WiPe

Dat is een beetje dubbel. Wanneer die in de schaduw staat gaan die onderste takken vrij makkelijk afsterven door lichtgebrek. In volle zon gaan die onderste takken niet afsterven en wanneer ze de grond raken, wortels vormen en uitgroeien tot heelder bomen.
donderdag 7 maart 2019 - 19:05
Henk-Willem

Henk-Willem

Ik begrijp het. Ga het toch maar doen, de boom is nu wel heel erg aanwezig. De stammen zijn bovendien best mooi om te zien, roodbruin gegroefd/geschilferd.
donderdag 7 maart 2019 - 19:24
WiPe

WiPe

Voor alle duidelijkheid: de onderste takken van die boom zijn smaller dan de takken daar boven. Dat is een duidleijk teken dat die boom niet in de volle zon staat. Die takken groeien nu al minder goed door lichtgebrek. Doe daar twintig tot dertig jaar bij en die onderste takken zijn afgestorven.
donderdag 7 maart 2019 - 20:00
Henk-Willem

Henk-Willem

Dat klopt inderdaad. Linkerkant is de zuidkant - waar nu nog wel zonlicht op de boom valt - maar in de zomer is ook deze kant volledig overschaduwd door de hoge begroeiing op links (loofbomen en opgaande struiken).
donderdag 7 maart 2019 - 21:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon