menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Vijgenboom hangt slap

Ga naar meest recente reactie

Dimmie

Dimmie

Hoi allemaal,

Een maand of 2/3 geleden deze vijgenboom gekocht, toen had ie nauwelijks blad. Nu wel heel veel

Ik heb hem in een ruime pot gezet in aarde speciaal voor mediterranen, de onderkant gevuld met hydrokorrels en de pot goed gedraineerd aan de onderkant.

Nu is ie de laatste weken steeds slapper gaan hangen, hij krijgt mijns inziens wel genoeg water, maar is het slap hangen van het blad geen teken dat ie het niet goed kan opnemen?. De harde regen van deze week heeft ook geen effect gehad.

Heeft iemand een idee?.

Bvd.

Dimitri
Bergschenhoek

Struiken & Bomen

woensdag 29 mei 2019 - 15:30
Dimmie

Dimmie

Nog een close-up

Struiken & Bomen

woensdag 29 mei 2019 - 15:31
deHaan

DeHaan

Ik zie niets verontrustends.
Hij kan trouwens heel goed in de volle grond.
woensdag 29 mei 2019 - 18:22
Dimmie

Dimmie

Hoi,

Dank voor je reactie.

Hij staat er gewoon niet zo mooi meer bij, maar ik weet er niet veel van.

Volle grond is geen optie, mijn bak staat al vol

Sommige bladeren hebben ook bruine aderen, maar nogmaals, ik weet er niet veel van.

Geen probleem dus?.

Dimitri
woensdag 29 mei 2019 - 22:32
Polplastron

Polplastron

Ik zie ook niets verontrustend; dit lijkt mij gewoon de wijze te zijn hoe deze planten groeien.
donderdag 30 mei 2019 - 08:48
Folium

Folium

Dag Dimmie, bomen zijn niet gemaakt om in potten te staan, het kan een tijdje goed gaan maar vroeg of laat gaat het mis.
Als er geen plaats is in de bestaande borders dan maak je toch gewoon wat extra border door een aantal tegels weg te halen, je verliest er geen plaats door want nu nemen de planten in potten ook plaats in.
Hij heeft het gewoon niet naar z'n zin zo opgepot denk ik.
Als je denkt dat hij het loodje zal leggen en je hebt er echt geen plaats voor in volle grond doe er dan iemand een plezier mee die wel een plaatsje ter beschikking heeft zodat dit boompje niet vroegtijdig aan zijn eind hoeft te komen.
Je zal zien dat hij eenmaal in volle grond zal gaan als een speer.
Voorlopig zie ik ook niet echt iets om zich grote zorgen over te maken.
donderdag 30 mei 2019 - 10:34
Dimmie

Dimmie

Ok, dan kijk ik het nog ff aan.

Het viel me ook op dat de boom heel snel groeit. Ik denk de de takken al 10cm langer geworden zijn. Wellicht is ie ook wat verwend met de meststoffen die hij heeft gekregen en heeft ie nu moeite om alles in stand te houden?.

Bedankt voor de reacties dusver.
donderdag 30 mei 2019 - 15:10
Dimmie

Dimmie

Vanaf de vijg is ie gegroeid in ca. 2 maanden.

Struiken & Bomen

donderdag 30 mei 2019 - 15:12
Folium

Folium

Dag Dimmie, Het boompje ziet er geweldig uit en draagt ook al vruchten zie ik, daar is niet mis mee hoor.
Ik vind zelfs dat het er heel mooi bij staat met blakend gezonde glanzende bladeren.
vrijdag 31 mei 2019 - 23:08
Dimmie

Dimmie

Ok, da's fijn te horen.

Ik ga hem goed verzorgen, kijken of er eetbare vijgen aankomen...

Er zijn er trouwens veel afgevallen, behalve 2.
vrijdag 31 mei 2019 - 23:43
Michael petitto

Michael petitto

Hallo ik heb gisteren een vijgboompje gekocht gistere stonden de bladeren alemaal mooi sterk maar sinds deze namiddag angen ze alemaal toch wat slap
Ik weet nu niet heeft dit te maken met de de warmte van deze dagen het is hier in volle zon toch 40 grade
Ik heb hem deze morgen ongeveer een halve liter water gegeven wat kan ik er aan doen ?
Hieronder is een foto
Ik zou hem willen overplanten in die grotere bloempot moet ik daar iets speciaal voor doen (grond,voedingstoffen )

Alvast bedankt

Struiken & Bomen

woensdag 24 juli 2019 - 17:34
Michael petitto

Michael petitto

Dit is een foto van de vijgenboom

woensdag 24 juli 2019 - 17:36
Michael petitto
woensdag 24 juli 2019 - 17:37
deHaan

DeHaan

Direct in de garage zetten of in de tuin in de schaduw, maar beslist niet op het terras.
Volgende week als het wat koeler is kan je hem in de pot zetten.
Laat hem dan ook nog een paar weken in de schaduw staan.
In de volle grond vindt hij wel fijner.
woensdag 24 juli 2019 - 18:46
Michael petitto

Michael petitto

Oke ik heb hem maar toch in de tuin in de volle grond geplant en hij is al na een dik uur al beter ik heb van onder in de put van die korrels gestoken dan de plant met de aarde van in de pot in het gat gestoken weer wat korrels er rond en dan de aarde die ik heb uitgegraven is dit oke ?
woensdag 24 juli 2019 - 21:48
Michael petitto
woensdag 24 juli 2019 - 21:50
Dimmie

Dimmie

Hoi michael,

ziet er zeker beter uit.

Of je korrels in de volle grond moet toevoegen weet ik niet...

Die van mij staat nog steeds in de bak, hij doet het volgens mij prima nu. Ik kan wellicht een vijgenwinkeltje gaan beginnen.

Ik geef hem bij warm weer wel 5 liter per dag...

Struiken & Bomen

donderdag 25 juli 2019 - 09:07
Dimmie
donderdag 25 juli 2019 - 09:09
Michael petitto

Michael petitto

Ja die van u ziet er mooi uit en lekker veel fruit. Amai 5l per dag, waar ik hem heb gekocht zijde ze mij hem niet te veel water te geven ze staan namelijk niet graag met natte wortels ik geef hem nu met dit weer ongeveer 1l ik heb er nu een parasol boven gezet omdat de zon echt wel hard schijnt en ik hem nog maar pas gisteren in volle grond heb gestoken

Struiken & Bomen

donderdag 25 juli 2019 - 14:58
Dimmie

Dimmie

Michael,

Ik denk dat een vijg niet erg kwetsbaar is hoor. Ik zie echter wel wat brandplekken op vruchten die geen beschutting hebben van het blad.

Ik heb de bak goed gedraineerd en hydrokorrels op de bodem geplaatst. Het overtollige water kan dan wel weg.

Op warme dagen trekt ie alle grond kurkdroog, hij lust dus wel veel water.




vrijdag 26 juli 2019 - 11:34
Michael petitto

Michael petitto

Mijn boompje is nu bijna een week in volle grond geplant is het normaal dat hij niet groeit en dat er sommige baderen wat lichtgroen beginnen worden terwijl ze in het begin groen zagen

Struiken & Bomen

maandag 29 juli 2019 - 10:38
Michael petitto
maandag 29 juli 2019 - 10:39
Michael petitto
maandag 29 juli 2019 - 10:40
Michael petitto
maandag 29 juli 2019 - 10:41
Michael petitto
maandag 29 juli 2019 - 10:42
deHaan

DeHaan

Hij moet eerst op gang komen, d.w.z. wortels maken.
Volgend jaar gaat hij wel groeien
maandag 29 juli 2019 - 13:09
Michael petitto

Michael petitto

Oke danku nu dan gewoon laten ingroeien in volle grond moet ik dan ook water geven of niet ? En dat de bladeren geel worden normaal ?
maandag 29 juli 2019 - 14:02
deHaan

DeHaan

Met dit weer 1 a 2 keer in de week water geven.
De gele bladeren geeft niet, dat komt goed.
maandag 29 juli 2019 - 14:48
Michael petitto

Michael petitto

Hallo, nu begint men boompje haar blad te verliezen ik weet niet wat ik slecht doe maar kan dit kwaad ?

Struiken & Bomen

vrijdag 2 augustus 2019 - 12:47
Lino

Lino

Krijgt hij wel genoeg water? Mag een hele emmer water zijn he.
zaterdag 3 augustus 2019 - 09:40
Dimmie

Dimmie

Als de bladeren slap gaan hangen dan mag ie meer water denk ik...

Zoals eerder gezegd, die van mij krijgt wel de wel 25 liter per week(als het warm is) en hij doet het prima. De grond is kurkdroog na een warme dag iig.

Gister de eerste vijg geoogst(voorjaarsvijg die er niet was afgevallen. Smaak was prima, beter dan verwacht.)

zaterdag 3 augustus 2019 - 11:52
Dimmie
zaterdag 3 augustus 2019 - 11:53
Michael petitto

Michael petitto

Oke danku ik geef hem nu om de 2 dagen 2 volle gieters van 5 l water en het gaat blijkbaar beter met de boom het is voor mij nog alemaal nieuw het tuinieren. Maar al doende leert men,alvanst bedankt voor julie reactie's
zondag 4 augustus 2019 - 11:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon