menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboe in bloembak

Ga naar meest recente reactie

lieselot de vos

Lieselot de vos

Beste,
ik wil graag bamboe op mijn dakterras (fargesia rufa), als scheiding met mijn buren. Ik wil graag bloembakken bestellen hiervoor met volgende buitenmaten: Hoogte: 60cm, Lengte 80cm, Breedte: 25cm. Ik vermoed dat de binnenmaat breedte 22,5cm zal zijn. Is dit voldoende breed voor de bamboe, als je weet dat ie wel een diepte van 60cm heeft en lengte van 80cm?
Alvast bedankt voor jullie advies!
Mvg,
Lieselot De Vos
maandag 5 augustus 2019 - 18:04
leerling

Leerling

25 cm lijkt me erg smal voor planten die 2,5 tot 3 m hoog worden. Als daar de wind in komt, vermoed ik dat die bakken gewoon gaan omvallen.
maandag 5 augustus 2019 - 21:47
lieselot de vos

Lieselot de vos

Beste leerling,
bedankt voor uw antwoord. Ik zou de fargesia graag 'kort houden' tot 1m75 ongeveer (dus geen 2 tot 3m); kan dat? als dat kan, dan dacht ik dat de breedte van 25cm wel net ok zou moeten zijn daar de bakken een lengte van 80cm en een diepte van 60cm hebben en ik ze bovendien wellicht zal kunnen vastmaken met een soort ketting aan de muur. Maar... de fargesia moet zich wel happy voelen natuurlijk in zijn bak, dus vandaar niet zeker of groot genoeg. Zou je me nog even iets meer duiding kunnen geven zodat ik zeker weet of ik de bakken al dan niet mag bestellen?
Alvast merci!
woensdag 7 augustus 2019 - 11:54
leerling

Leerling

Eerst even waarschuwen dat ik zelf geen liefhebber ben van bamboe als tuinplant hier en er daardoor maar heel weinig over weet.

Even wat rondgeneusd. Volgens http://www.kimmei.com/eaanleg.html hebben Fargesia 'Rufa' minstens 80-100 cm breedte nodig en zal de plant zelf nog breder uitgroeien.

25 cm lijkt me enorm smal voor de meeste planten die je zo hoog wil laten groeien.
Misschien lukt het met klimplanten.
Kan je een draad spannen tegen de muur en daar een paar klimplanten tussen laten groeien?
Mijn grootvader had een muur waartegen klimop groeide en daartussen groeiden klimrozen die heerlijk geurden.
woensdag 7 augustus 2019 - 23:22
lieselot de vos

Lieselot de vos

Dank je wel voor je advies! Ik las eerder over 40cm dus dacht misschien lukt 25cm nog... Maar 80-100cm is wel veel meer! Hmm, ik keek echt uit naar de waaiende blaadjes van de bamboe, maar als het niet kan, dan moet ik op zoek naar alternatieven. Ik kan verder zoeken naar andere (duurdere) bloembakken maar ze kunnen sowieso maar 30cm max breed zijn want ik heb een hindernis op mijn terras waar ik niet om kan... Ik zoek wat verder op over die klimrozen; thanks!
donderdag 8 augustus 2019 - 11:22
lieselot de vos

Lieselot de vos

Iemand misschien een idee voor een leuke plant/boom/struik die als soort haag kan dienen, in bloembakken van L80xB25xH60cm die buiten kan blijven staan in de winter en zijn blaadjes niet verliest, rond 1m60-1m80 wordt (of hoger en we kunnen die knippen), in volle zon (en wind) kan staan op een dakterras. Ik dacht aan fargesia rufa, maar de bloembakken zijn wellicht te klein, dus op zoek naar andere alternatieven. Enige tips aub?
donderdag 8 augustus 2019 - 11:41
Roeli

Roeli

Kijk 1 verdieping hoger.
donderdag 8 augustus 2019 - 12:06
Pouketie01

Pouketie01

Je zou er siergrassen in kunnen zetten, die bestaan in alle hoogtes en vragen eigenlijk niet veel onderhoud en zijn nog sierlijk in de winter ook.
donderdag 8 augustus 2019 - 17:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon