menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hedera planten.. Beton weg of niet?

Ga naar meest recente reactie

Jordyvd

Jordyvd

Hoi allemaal,

Binnenkort gaan wij een dubbelstaalmat hekwerk plaatsen. De bedoeling is om er hedera tegen aan te laten groeien. Het hekwerk komt tegen het bandje van het trottoir aan. Echter heeft de gemeente deze destijds in beton gelegd. Ik heb al een stuk beton weggehakt maar dit gaat heel moeizaam. Het beton ligt op een diepte van zon 20 cm en is ongeveer 20-25 centimeter breed. Gaat dit beton de hedera hinderen in zijn groei, of vinden de wortels wel een weg door de rest van de tuin?

Gr. Jordy

Struiken & Bomen

woensdag 13 mei 2020 - 17:16
c j de k

C j de k

Hedera wortelt behoorlijk oppervlakkig dus dat zal weinig problemen geven
woensdag 13 mei 2020 - 22:07
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Hoe ver loopt dat beton door?

Hedera boven op de beton planten is nooit een goed idee want in natte periodes kan de Hedera dan te nat komen staan en leiden tot aantasting van de wortels. Zorg altijd voor goede drainage aangezien de meeste planten hebben een hekel aan natte voeten.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 14 mei 2020 - 06:25
Jordyvd

Jordyvd

Bedankt voor de reacties! Het beton is zo'n 20 centimeter breed. Zal het water dan goed kunnen weglopen?
donderdag 14 mei 2020 - 20:25
Tuinprins

Tuinprins

Dat is deels afhankelijk van de grondsoort en de ligging. Als het afschot van de tuin in de richting van het trottoir loopt en de grond die je hebt is matig water doorlatend dan heb ik zo mijn twijfels of het water IN NATTE PERIODES goed weg kan lopen.

Ik zelf zou in ieder geval de klimop niet boven op de beton zetten maar voor die betonfundering zetten zodat de planten in ieder geval fatsoenlijk kunnen uitwortelen. Ze staan dan iets schuin t.o.v. van hekwerk maar na enige tijd is daar naar mijn mening niet zoveel meer van te zien.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 15 mei 2020 - 05:54
Jordyvd

Jordyvd

Dan ga ik dat doen. Bedankt voor jullie reacties!
zaterdag 16 mei 2020 - 09:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon