Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Tuinvrienden,
Wij hebben al jaren een haag staan die bestaat uit een dubbele rij haagbeuk, dus een solide haag. Nu zouden we hier een opening in willen, maar dan wel op die manier dat de bovenkant van de haag doorloopt. Een soort van boog in de haag. Kan dit met haagbeuk die er al 10 jaar staat? De opening zou ik 1 meter breed willen.
Hoe ga ik best te werk, en wanneer?
Uiteraard moet 1 meter haag weg, maar het zou de bedoeling zijn om bovenaan nog een stuk haag te behouden. Dat zal uiteraard opnieuw moeten groeien, maar zou dit lukken? Kan ik deze groei op een of ander manier versnellen.
Het makkelijkst zou zijn om een breder stuk weg te halen - sowieso voor de doorloop - en dan een beveerde spil van een 2 meter hoogte aan beide kanten terug te planten. Dan gaat het wat sneller.
Wil je vanuit de bestaande haag vertrekken dan zal je aan beide kanten een bamboestok door de haag in de grond moeten zien te krijgen - en die zijn vrij dik als ze hoog zijn - en dan een tak daaraan moeten binden die je omhoog laat groeien.
Je verbindt beide bamboestokken bovenaan met een dunnere bamboestok en laat beide kanten naar elkaar toegroeien. Door te snoeien wordt de poort gevormd. Het zal wel een aan tal jaren duren voordat dat allemaal er mooi uitziet.
Het betreft hier een haag die nu ongeveer 2 meter hoog is. Als ik nu 2 meter haag wegneem, en bovenaan een stok steek en deze vastmaak aan de haag rechts en links van de haag. Zou deze dan niet via de stok bovenaan toegroeien?
Je haalt de nodige breedte weg, eventueel aan elke kant 1 haagplant meer. Ik zou rond de stam een tiental centimeter diep wat grond weghalen en dan de plant in de grond afzagen, dan grond terug toe, klaar. Om de wortels van de blijvende planten niet te storen, en zeker als je dat nu in deze droogteperiode wilt doen.
Dan snoei je de bovenkant van de eerste haagplant aan elke kant niet mee met de rest van de haag. Je kiest daar 1 tak uit die je ongehinderd omhoog laat groeien, de andere takken die omhoog groeien snoei je met een snoeischaar weg. Een 10-jarige haag kan op een zomer gerust 1 meter in hoogte groeien. Eventueel wat water geven zodat er in deze droge zomer geen groeistilstand is. In de winter bind je die twee takken aan elkaar. Als het nodig is maar ik vermoed van niet, kan je een steunstructuur geven voor een mooie boogvorm te krijgen. Dat boogstuk behandel je nu als een nieuw stuk haag, de eerste jaren zou ik regelmatig snoeien zodat het goed vertakt.
En dat twee keer, voor elke rij van de dubbele haag.