Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb een aantal van de Eriobotrya japonica zelf, uit de pitten van de vrucht, opgekweekt.
Zet ze elke winter naar binnen, maar een paar worden toch wel wat groot.
Nu heb ik ze al enkele keren in de volle grond zien staan, o.a. bij de Trompenburg Rotterdam en de botanische tuinen Utrecht.
Heeft er iemand ervaring met de winterhardheid dan zou ik dat graag willen ervaren.
Ik zet in ieder geval een in de tuin om het uit te proberen.
Kan volgens diverse boeken -8 tot -10 graden vorst verdragen. Nu is de ene - 8 de andere niet; 8 graden vorst met straffe oosten wind is veel schadelijk voor een plant dan -8 bij windstil weer. Ook het weersverloop in de winter kan een rol spelen: als het eerst een tijdje zeer zacht is, gevolgd door stevige vorst dan levert dat vaak meer vorstschade op.
Als je een zeer beschutte plek in de tuin hebt zou ik de plant wel durven uit te planten in de volle grond.
Heb er ook eentje een 3 jaar in volle grond en doet het goed....maar als we weer een serieuze winter krijgen vrees ik ervoor.
Heb er vroeger ook nog in volle grond gehad tot 2009 -24°....
Voor wintergroene planten is kale vorst (dus zonder sneeuw) en een zonnige standplaats zeker geen voordeel. Zo hebben we een Albizzia staan die inmiddels een veertig a vijftig jaar oud is. Die heeft m.a.w. hoogstwaarschijnlijk de winter van '78 - '79 mee gemaakt. De boom staat op een noordhelling. Dus helemaal uit de zon.