menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Liguster op stam sterft af

Gman911

Tekst aangepast

Gman911

Hulp gevraagd. Ik heb 3 van deze ligusters op stam in voortuin.
Ze staan ongeveer 7 jaar, steeds goede groei en bloei. Tot nu
Voormiddag staat dit in schaduw, namiddag tegen een uur of 14 staat dit in de zon. Ik neem aan dat dit geen probleem kan zijn, want de andere zijn perfect in orde (denk ik toch)

De takken zijn compleet droog/dor. Wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt voor advies!

Struiken & Bomen

zaterdag 15 mei 2021 - 14:16
Tuinprins

Tuinprins

Wat voor soort liguster is het precies? Ligustrum delavayanum?

Als ik zo iets zie dan denk ik al snel aan een schimmelziekte die bladval en taksterfte veroorzaakt (bijv. Botryosphaeria).

Als je de planten tijdens droogte water geeft dan aan de voet van de plant en nooit op de bol. Verder 's morgens water geven zodat het blad snel opdroogt en niet 's avonds. Al het blad dat van de struik valt goed opruimen want de kans is groot dat de voor de mens onzichtbare schimmel daarop aanwezig is.

Gegroet, de tuinprins

zondag 16 mei 2021 - 09:04
Gman911

Gman911

@Tuinprins: ik heb geen idee welke soort Ligustrum. Het label dat destijds aan de boompjes hing heb ik niet meer.
Ze staan al minstens 7 jaar (denk zelfs 9 ondertussen) in volle grond. Ik heb tot nu nog nooit extra water gegeven.
Indien het de schimmelziekte is, hoe zou ik dit dan best behandelen? Is er een behandeling mogelijk? Behalve de aangetaste takken wegknippen?
maandag 17 mei 2021 - 15:55
Tuinprins

Tuinprins

In NL is er voor de consument zo goed als geen anti-schimmel middel beschikbaar dat ook daadwerkelijk effectief is tegen taksterfte e.d.

In België zou je Sporgon kunnen proberen maar hoe effectief dat bij dit soort schimmelziektes is, zou ik niet weten.

Gegroet, de tuinprins
maandag 17 mei 2021 - 18:30
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).