0 Wortelopslag laten of (poging tot) wegnemen?
▼ Ga naar meest recente reactie
Tekst aangepast
Ingeo
Ik heb in het najaar een Koelreuteria panniculata geplant, en die doet het redelijk : staat goed in blad, maar veel groei zit er (nog) niet in.
Nu heeft hij sinds deze week twee (nog kleine) wortelopslagscheutjes gekregen. Het is geen wildopslag (dacht ik al te zien aan de blaadjes, maar heb voor de zekerheid ook nog eens de verkoper gecontacteerd en het is geen geënte boom).
Nu mijn vraag : ik overweeg om een paar wortelopslagscheuten te laten uitgroeien, maar doe ik daar goed of slecht aan? Ze staan op 10 - 20 cm van de stam, en ik denk dan (maar kan dus fout zijn) dat het op die manier een soort van meerstammige boom zou worden, of is dat te simpel gedacht?
zaterdag 3 juli 2021 - 17:48
DeHaan
Is hij niet te diep geplant?
zaterdag 3 juli 2021 - 21:49
WiPe
Die maakt normaal geen wortelopslag. Uitzaaien dat wel. Ik zou dus maar weer eens cotroleren hoe diep die staat en dan correct aanplanten.
zaterdag 3 juli 2021 - 22:08
Tuinprins
Ik meen me te herinneren dat als de wortel van Koelreuteria beschadigd wordt deze KAN gaan uitlopen (vergelijkbaar met de fluweelboom maar dan niet zo heftig!).
Of je die wortelopslag moet laten staan om er een meerstammige boom van te maken? Ligt eraan hoe die uitlopers zijn geplaatst en de verhouding tussen 'moederboom' en uitlopers.. Het oog zoekt doorgaans naar symmetrie dus als die uitlopers een soort van driehoek vormen met de moederboom dan ziet er dat wel mooi uit (is natuurlijk subjectief!). Verder: hoe dik is de stam van die moederboom? Die uitlopers zijn dun en je zult waarschijnlijk een flink verschil krijgen tussen de dikte van de stam van de boom en de dikte van de uitlopers.
Gegroet, de tuinprins
zondag 4 juli 2021 - 08:11
Tekst aangepast
Ingeo
@WiPe en @DeHaan : als hij hier te diep geplant zou zijn zou hij in zijn pot ook al te diep hebben moeten staan, en dat lijkt me sterk? Ik heb exact dezelfde diepte aangehouden, + 1cm-tje compost er bovenop.
Uitzaaien is natuurlijk nog niet aan de orde want ik vermoed dat hij dit jaar hoe dan ook nog niet zal bloeien en als hij dat wel zou doen is dat sowieso pas over een goede maand of zo.
Het is 100% zeker wortelopslag, Koelreuteria heeft nu niet meteen een blad dat je met veel dingen - al helemaal geen bodemonkruiden, die er overigens niet staan - kan verwarren, en ze staan tever van de boom af om opschot te zijn.
@Tuinprins : ja, dan zou het dat wel moeten zijn, dan heb ik waarschijnlijk de uitzondering op de regel . En het lijkt wel of hij het erom gedaan heeft want ze staan inderdaad in een driehoek, het ene 'jonkie' ietsje dichterbij de stam dan het andere - mooi dus.
Heb hem net gemeten : onderaan de stam 23cm.
zondag 4 juli 2021 - 11:30
DeHaan
Kijk eens hoe diep de bovenste wortelaanzet zit.
zondag 4 juli 2021 - 13:39
WiPe
Bomen die in pot gekweekt worden, zitten quasi altijd effectief te diep in de pot. Dus controleer toch maar eens.
zondag 4 juli 2021 - 20:11
Ingeo
Het is me bij het planten opgevallen hoe oppervlakkig de kleine fijne worteltjes zaten (eigenlijk gewoon zo goed als aan het oppervlak) dus nog hoger planten was geen optie.
Overigens vind ik het ook wel frappant hoe zowat elke vraag hier over bomen verzandt in opmerkingen over de plantdiepte, je moet als je hier een vraag stelt bijna eerst je boom uitgraven en met foto's bewijzen dat hij op goede planthoogte staat - als je dan überhaupt toch al zou geloofd worden.
Mijn vraag ging niet over waarom mijn boom het niet goed doet en wat daar de reden zou voor zijn, nee, hij doet het op zich prima voor een pas geplant exemplaar, ik had alleen een vraag over zijn twee wortelopslagscheuten.
maandag 5 juli 2021 - 09:18
DeHaan
Die wortelopslag kan je naar eigen inzicht weghalen of laten staan.
Voor de plant maakt het niet uit.
De plantdiepte is erg belangrijk en we zien dat het daar vaak fout gaat.
maandag 5 juli 2021 - 10:02
Tekst aangepast
WiPe
Ingeo, in drie kwarrt van de gevallen groeit d eboom ook effectief slecht of gaat die dood omdat die te dep staat. Verbaast het je dan dat daar naar gevraagd wordt? Je moet er ook rekeneing mee houden dat zowat iedereen die hier met vragen komt, wil weten wat er fout loopt. Onze fout niet dat die zo vaak te dep geplant zijn.
Je kan natuurlijk een boom die aangetast wordt omdat die staat te stikken bespioten met allerhande middeltjes, dat is en blijft symptoombestrijding. Voor mij niet gelaten. maar als je echt een degelijk oplossing wil, dan controleer je de plantdiepte. Dat je je daar over frustreert en er van uit gaat dat je die goed geplant hebt, verandert daar echt niks aan. Ik ben wat dat betreft door de wil geverfd en verder raakt het mijn koude kleren niet.
maandag 5 juli 2021 - 19:46
Tekst aangepast
WiPe
Foto gemaakt in een vrij bekende tuin in Vlaanderen. 30 cm te diep. op 10 minuten wisten we waarom die boom het niet goed doet.
maandag 5 juli 2021 - 19:51
Ingeo
@WiPe dat je daar belang aan hecht en je er in redelijk wat gevallen reden voor hebt om mensen er op attent te maken kan ik goed geloven, maar als ik me erover frustreer is het over het feit dat je mij niet eens gelooft als ik zeg hoe diep/ondiep hij staat en dat ik daar bij het planten ontzettend goed op heb gelet - ik kon hem moeilijk met zijn oppervlakkige worteltjes (die ik aan het oppervlak kon zien) bóven het maaiveld zetten lijkt me. Ik heb erop gezweet en gezwoegd (het was al een zware boom) en 10 keer gemeten om hem netjes op die hoogte te krijgen, en als een topic dan alleen nog daarover lijkt te gaan dan vind ik dat erover, ja.
@DeHaan dat begrijp ik, en goed om weten dat het voor de boom niet uitmaakt, dan laat ik ze staan, bedankt
.
dinsdag 6 juli 2021 - 09:11
WiPe
Ingeo, ik weet hoe het er in de kwekerij aan toe gaat.Bomen worden doorgaans wat dieper in de pot gestoken omdat ze dan minder snel omvallen. Zolang die in de pot staan is dat geen probleem. Maar als je de aanplant met de bovenkant van de kluit geijk met het maaiveld, staan die te diep. De wortelhals moet gelijk zitten met het maaiveld. Dat controleren duurt maar een paar minuutjes. En dat controleren kan echt het verschil maken.
Ik snap wel dat je daar flink aan gewerkt hebt net daarom zou het jammer zijn om te moeten herbeginnen.
dinsdag 6 juli 2021 - 20:58
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe