Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
We hebben een olijfboom die nu al bijna 3 jaar in dezelfde pot zit. Graag willen we die verpotten naar een grotere pot want we hebben het gevoel dat de huidige wat te klein is (en er zit trouwens een barst in). Zou iemand a.u.b. volgende vragen kunnen beantwoorden i.v.m. het verpotten van mijn olijfboompje.
- Vanaf welke periode is het ok om de boom te verpotten...kan dit nu al zonder risico dat de boom kapot gaat?
- Om de wortels niet te beschadigen tijdens het verwijderen van de olijfboom uit de oude pot veronderstel ik dat we post de pot stuk slaan....al het zand voorzichtig verwijderen en in de nieuwe pot plaatsen.
- Welk type zand gebruiken we best en wat zijn zoal de verhoudingen zand/korels (om het water weg te laten vloeien). Of maakt dit op zich niet veel uit?
- De nieuwe pot/bak is van ijzer met daarrond een hardhouten omranding. Is het een probleem voor de olijfboom om in een ijzeren bak te staan (ooit ergens gelezen dat olijfbomen in terracotta poten 'moeten' staan...vandaar de vraag).
Heel wat vragen maar hopelijk kan iemand de tijd vinden om zijn/haar licht te werpen op deze topic.
Als je niet te veel wortels hoeft te beschadigen bij het overpotten, kan dat het hele jaar door gebeuren. Als je de pot kapot moet maken is dat dus prima.
Wat voor pot maakt niet uit, als er maar een goede afwatering in de bodem zit.
Olijven groeien van nature dan misschien op zanderige grond , oppotten doe je niet in zand.
Een zanderige potgrond, je kunt ook lavagruis of fijn grind of desnoods gebakken kleigrond door de gewone universele potgrond mengen. Er is voor de liefhebber ook kant en klare mediterrane potgrond te koop.
Het isaltijd handig als je pot wat schuin toeloopt en breder is bovenaan zodat je die makkelijk uit de pot kan halen wanener je die weer wil verpotten.
Gezien de pot reeds gescheurd is kan ik hem stuk slaan en raken de wortels niet beschadigd. Dan denk ik hem morgen over te planten. Alleen nog de juiste grond kopen. ????