menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Phytophthora?

Ga naar meest recente reactie

Lolapalooza

Lolapalooza

Dag allen,

Zou mijn pas verplante Rhododendron phytophthora kunnen hebben? Verdiende bladeren en witte schimmel? Erop...
Het is nat geweest, en hij had al bruine bladeren van een zonnebrand afgelopen zomer (volgens de vorige eigenaar). En nu dus ook witte aanslag.

Haal ik hem best weg of valt hij nog te snoeien en behandelen? Ik wil niet dat hij de nabijgelegen azeleas treft..

Struiken & Bomen

woensdag 5 april 2023 - 19:57
Lolapalooza

Lolapalooza

Nog een foto

Struiken & Bomen

woensdag 5 april 2023 - 19:57
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

De bruine plekken op het blad is 100% zonnebrand.

Deze rhododendron heeft de afgelopen zomer in de volle zon gestaan en te droog. Beste standplaats voor veel rhododendrons is halfschaduw: 's morgens zon, 's middags schaduw. Gefilterd zonlicht van bomen met een tamelijk transparant bladerdek is ook goed. Diverse soorten verdragen volle zon mits de grond in de zomer niet te veel uitdroogt. Ik heb bij mij Rhododendron 'Roseum Elegans' staan en die staat in de volle zon. Is nog nooit verbrand maar krijgt bij zomerse droogte wel water.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 6 april 2023 - 07:11
Peterplant

Peterplant

En staat je Rhododendron wel in het soort grond waar ze van houden? Grond die kalk bevat vinden ze ook niet prettig.
donderdag 6 april 2023 - 08:14
Lolapalooza

Lolapalooza

Hij staat nu in halfschaduw, sochtends en late namiddag zon. Lichtzure vochtige grond. Ik vrees enkel dat de grond te nat is.
Het grondwater staat hier hoog, er staan wel knotwilgen in de buurt.
Dus ik moet me gen zorgen maken om de witte stippen/ aanslag?
donderdag 6 april 2023 - 12:36
Lolapalooza
donderdag 6 april 2023 - 12:36
Peterplant

Tekst aangepast

Peterplant

Als je op zure zand of veengrond zit is er wat dat betreft geen probleem en is wat Tuinprins schrijft het te volgen advies.
donderdag 6 april 2023 - 13:25
Lolapalooza

Lolapalooza

Tis wat moeilijk in te schatten of hij daar goed staat.. is zeer nat in de natte periodes. Maar er staan wel knotwilgen langs dus bij droger weer nemen die veel water op. Snoei ik best alle dorre bladeren weg, en kan dat nu? Dan kan ik beter in de gaten houden hoe de nieuwe bladeren reageren op de huidige standplaats
vrijdag 7 april 2023 - 09:41
WiPe

WiPe

Ik zou die zeker nog niet wegsnoeien. Aangezien dat blad nog steeds grotendeels groen is, slaat dat nog steeds zeer veel koolstof op. En die opslag van koolstof is de motor van alle processen in de plant. Afknippen van dat blad zal de plant alleen maar meer verzwakken.

Dat die knotwilgen in de zomer de bodem droger maken is op zich wel goed, maar waarschijnlijk onvoldoende. Rhodo's verdragen echt geen hoge grondwaterstand, zelfs niet als dat alleen maar in de winter is.
vrijdag 7 april 2023 - 10:19
leerling

Leerling

Zou je een heuveltje kunnen maken en daar de plant op zetten? Dan staat die alvast wat droger.
vrijdag 7 april 2023 - 23:29
Lolapalooza

Lolapalooza

Hij staat al op een verhoogd stuk (gelijk met de percelen rondom). De rest van onze tuin ligt 50 cm lager dan ons perceel. Vandaar dat het vochtiger is bij ons. Hij staat ook op een meter van een beek waar in de winter water in staat. Hij is enkele maanden geleden verplant, en was wel 3 meter groot.
Hoe weet ik eigenlijk of het grondwater daar te hoog komt?
Ik heb wel drainage voorzien onder de plant (wat steenpuin onder de grond vermengd)
maandag 10 april 2023 - 00:02
leerling

Leerling

Hoe weet ik eigenlijk of het grondwater daar te hoog komt?
Rhododendron wortelt vrij oppervlakkig. Met een grondboor kan je gemakkelijk een paar putjes maken tot ca. 60 cm en dan kijken of daar water in komt te staan.
Als je geen grondboor hebt of kan lenen van buren, kan je ook een putje graven.
maandag 10 april 2023 - 00:22
Lolapalooza

Lolapalooza

Goed idee, dankjewel. Dat kan ik doen
dinsdag 11 april 2023 - 09:17
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).