menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sierpeer bladproblemen?

Ga naar meest recente reactie

Rick2

Rick2

Dag tuinders,
Kleine vraag: wat is er met de (bladeren van) mijn sierpeer aan de hand?
Hij is afgelopen najaar geplant. Dit voorjaar stond hij in de bloei. Echter hij ontwikkelt amper blad en veel knoppen zijn al tijden bruin/zwart. Ik vermoed dat late nachtvorst veel knoppen kapot heeft gemaakt, maar weet dit niet zeker.
Alvast bedankt!
Mvg Rick

Struiken & Bomen

zondag 4 juni 2023 - 12:26
Rick2

Rick2

Foto 2

Struiken & Bomen

zondag 4 juni 2023 - 12:26
Peterplant

Peterplant

Zo te zien een tamelijk grote plant met in verhouding een te klein wortelgestel. De beschadigde wortels hebben problemen om de hele boom te bevoorraden.
Dat bloeien in de lente heeft de boom gedaan met de reserves die nog in de boom aanwezig waren.
Controleer ook of de boom niet te diep geplant is.
zondag 4 juni 2023 - 13:21
Rick2

Rick2

Dag Peter,
Bedankt voor je reactie!
Dat herstelt zich vanzelf neem ik aan ( en hoop ik)?
Waaraan kan ik zien of hij te diep staat?
Mvg
zondag 4 juni 2023 - 14:01
Peterplant

Peterplant

Dat herstellen is afhankelijk van de verhouding takken en wortels.

Vaak zitten de eerste dikke wortels direct onder de oppervlakte. Als je de grond rond de stam weghaalt en je ziet nog een stuk stam zonder wortels, dan is de kans groot groot dat de boom te diep staat. Plaats anders een foto van de onderkant van de stam met wat weggewerkte aarde.
zondag 4 juni 2023 - 14:58
Rick2

Rick2

Zo'n 5-10 cm afgegraven, kom dan de eerste kleine tak (zie links) tegen. Heb je hier genoeg aan om te kunnen beoordelen? Anders graaf ik nog wat dieper.

Struiken & Bomen

zondag 4 juni 2023 - 15:17
Peterplant

Peterplant

Je hoeft niet dieper te graven. Het lijkt erop dat de boom wat te diep geplant is.
zondag 4 juni 2023 - 20:16
Rick2

Rick2

Da's balen....
Bedankt voor je hulp in ieder geval!
zondag 4 juni 2023 - 21:14
dries944

Dries944

Haal in de boomcirkel de aarde weg tot aan het niveau wortelaanzet. Daarop kan je een laagje houtsnippers of schors leggen van 5 a 8 cm.
Als je dan water geeft zal het water zeker nie weglopen aangezien de boomcirkel wat lager ligt dan de rest van de grond
Meer kan je voorlopig niet doen.
zondag 4 juni 2023 - 23:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).