menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruine vlekken op haagbeuk (carpinus betulus)

Ga naar meest recente reactie

Anvin88

Anvin88

Hi allen,

Sinds een paar weken vertoond mijn 3 jaar oude haagbeuk deze vlekken. Over het algemeen ziet deze er daarom ook niet gezond uit. De afgelopen 3 jaar zijn altijd goed gegaan zonder problemen.

Ik zou erg graag willen weten wat dit kan zijn, en of ik dat op kan lossen dus ik hoor het graag!

Struiken & Bomen

dinsdag 8 augustus 2023 - 09:18
Tuinprins

Tuinprins

Is m.i. vooral een gevolg van het weer van de afgelopen maanden.

Bruine randen van het blad: gevolg van de droogte in mei/juni.

Bruine plekjes op het blad: bladvlekken die zijn ontstaan doordat het blad de afgelopen weken vaak en langdurig nat was. De schimmelsporen die bladvlekken veroorzaken hebben vocht nodig om te groeien en zich te verspreiden. Hoe vaker en langer het blad nat is (in het vak noemen we dit de 'bladnatperiode' ) des te groter de kans op bladvlekken.

Ik zou me niet al te veel zorgen maken. Carpinus betulus is een sterke plant en die paar bladvlekjes doen de plant verder geen kwaad.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 9 augustus 2023 - 06:10
Anvin88

Anvin88

Dank je!! Ik heb wel goed gesproeid tijdens de droogte, maar blijkbaar toch niet genoeg. Het weer is wel omgeslagen van bijna extreem heet en droog naar koud en nat, maar als ie het overleefd ben ik tevreden.
woensdag 9 augustus 2023 - 16:30
Anvin88

Anvin88

Toch nog even een update, want steeds meer takken zien er slecht uit (in mijn ogen). Op deze foto's ziet het er nog best groen uit, maar over het algemeen is de haag geel en bruin. Is dit nog steeds normaal? De derde foto is trouwens van een kersenfruitboom die erbij staat.

Struiken & Bomen

vrijdag 18 augustus 2023 - 20:16
Peterplant

Peterplant

Die kers ziet er uit als een pruim. Verder wat Tuinprins schreef: weergerelateerde vlekjes.
Volgend jaar nieuwe kansen.
vrijdag 18 augustus 2023 - 22:59
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).