menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grote taxus

Ga naar meest recente reactie

Loei

Tekst aangepast

Loei

Hoi, in m’n tuin staat een meerstammige taxus met een doorsnede van 10 meter. Wat zal ik hiermee doen? Iemand tips? Zo laten of bijvoorbeeld op een bepaalde manier snoeien. Hij staat precies midden in m’n tuin, vandaar dat mijn vrouw hem eigenlijk weg wil.

Struiken & Bomen

donderdag 7 september 2023 - 18:44
Alyssum

Tekst aangepast

Alyssum

Ik zou hem van onderen opsnoeien, zodat je er doorheen kan kijken. Er onder is dan ruimte voor schaduwplanten. Voor mooie voorbeelden google op 'taxus tree form'
donderdag 7 september 2023 - 19:02
LT

LT

Zonde om die schoonheid weg te doen. Duurt vele jaren om er zo iets moois van te krijgen. Ik zou de rest hier op aanpassen.
donderdag 7 september 2023 - 22:51
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik zou je vrouw aanpassen aan de taxus en niet de taxus aan je vrouw ...
vrijdag 8 september 2023 - 06:44
leerling

Leerling

Zelfs als je lak zou hebben aan biodiversiteit is zo'n boom een rijkdom in de tuin, al helemaal als die in het midden staat. Het aantal hittegolven zal zeker niet verminderen en die boom zal voor verkoeling en schaduw zorgen.

Meer info over taxus: https://bosplus.be/bosrevue/taxus-een-herintroductie-met-een-oude-bekende/
vrijdag 8 september 2023 - 12:52
PeterC

PeterC

Ik zou zo een oude taxus nooit wegdoen.

Ik zou de suggestie van Alyssum volgen. Op termijn zou de boom iets kunnen worden zoals in bijgaande afbeelding.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Venijnboom#/media/Bestand:Taxus_baccata01_by_Line1.jpg
vrijdag 8 september 2023 - 18:45
Loei

Tekst aangepast

Loei

Bedankt voor het meedenken en de tips!
vrijdag 8 september 2023 - 20:11
WiPe

WiPe

Echt opsnoeien kun je die niet. Dit zal altijd veel meer een breed uitgegroeide struik dan een echte boom op stam zijn. Dit is een goudgele selectie die van nature breed uitgroeit.
Persoonlijk zou ik die zeker niet weg doen. Door daar goed gebruik van te maken kun je echt wel een heel mooie tuin maken. doorgaans zijn tuinen die je met een blik kan overzien erg saai en weinig verrassend.
zondag 10 september 2023 - 19:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon