menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sierappel, bruine vlekken op blad

Ga naar meest recente reactie

mmurre

Mmurre

Onze sierappelboom (Malus Red Sentinel) staat nu vier jaar in onze tuin, midden op het gazon, het grootste deel van de dag in de zon.
Voor het tweede jaar op rij verschijnen er al snel in het voorjaar bruine vlekjes op de bladeren. Die worden steeds groter, totdat de bladeren half mei al beginnen af te vallen.
Wat kan ik hier tegen doen of hoe moet ik de boom behandelen?
Dit jaar extra compost na de winter gegeven, maar het mocht helaas niet baten.

Het tweede probleem (geen idee of het er mee te maken heeft?) zijn witte plekken op de stam.


Struiken & Bomen

dinsdag 14 mei 2024 - 15:35
Peterplant

Peterplant

Zit er een zogenaamde boomspiegel onder de boom in het gras?
dinsdag 14 mei 2024 - 19:56
mmurre

Mmurre

De boom heeft een kleine boomspiegel, maar dat stelt nauwelijks iets voor. Hoe groot zou die moeten zijn?
woensdag 15 mei 2024 - 09:41
Peterplant

Peterplant

Zeker een meter in doorsnede. Je zou het niet zeggen, maar gras is een enorme concurrent voor jonge boompjes, die dan allerlei aantastingen kan krijgen. Lekker een laagje compost over de boomspiegel spreiden.
woensdag 15 mei 2024 - 16:52
PeterC

PeterC

Meerdere mensen melden hier een zelfde probleem aan met allerlei Malus varianten.
Wellicht heeft dat te maken met het natte najaar en winter en voorjaar.
woensdag 15 mei 2024 - 22:48
Peterplant

Peterplant

Veel regen geeft veel schurft in (sier) appels.
Die witte vlekken op de stam zou korstmos kunnen zijn. Eventueel bloedluis. Een foto maakt het duidelijker.
donderdag 16 mei 2024 - 19:27
mmurre

Mmurre

De witte plekken op de stam zien er zo uit

Struiken & Bomen

vrijdag 17 mei 2024 - 09:04
Peterplant

Peterplant

Zo te zien bij beschadigingen in de bast, wat zou kunnen wijzen op bloedluis. Als je met je vinger flink over dat witte wrijft, zit er dan rode smurrie aan je vinger?
vrijdag 17 mei 2024 - 13:18
mmurre

Mmurre

Ja dat klopt, zal bloedluis zijn. Heb al een potje voor oorwurmen in de boom gehangen.

Zou graag willen weten hoe ik de schimmel/schurft in de boom kan aanpakken.
Het lijkt nu wel herfst, veel blad verdort en valt af.
vrijdag 24 mei 2024 - 13:08
Peterplant

Peterplant

Met de middelen die nu nog te koop zijn voor de gewone man, is schurft niet te bestrijden. Probeer de conditie van de boom te optimaliseren, bestel droog weer en leer er mee leven( of hak de boom om).
vrijdag 24 mei 2024 - 13:26
mmurre

Tekst aangepast

Mmurre

Heeft spuitzwavel ook geen effect? Zodra het droog is, wil ik dat nog proberen.
Droog weer bestellen bij de Schepper lijkt me een goed plan! Worden meer mensen blij van
zaterdag 25 mei 2024 - 11:24
Peterplant

Peterplant

Spuitzwavel heeft weinig tot geen effect. Het zal uitbreiden afremmen, maar niet genezen.
zaterdag 25 mei 2024 - 12:47
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).