menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke boom in middelgrote tuin, hele dag zon

Ga naar meest recente reactie

Ace-er

Ace-er

Hi!

Ik ben opzoek naar een boom. Deze wil ik planten in een 15x9m tuin. De boom komt in een border van 38cm breed. De border bevind zich op 9 meter diepte van de tuin en hier schijnt eigenlijk de hele dag de zon.

Dus: hele dag zon, 38cm border, het liefst bladhoudend. Voornamelijk sier en beetje privacy. Niet al te groot, wil hem tot max 2,5m houden.

Bedankt!!!
dinsdag 21 mei 2024 - 09:06
LT

LT

Privacy...Probeer eens een hazelaar. Er zijn verschillende tak en bladvormen
dinsdag 21 mei 2024 - 09:17
WiPe

WiPe

Ik zou voor Heptacodium miconioides gaan.
dinsdag 21 mei 2024 - 12:53
leerling

Leerling

Begrijp ik het goed dat die boom dan aan één kant maar 38 cm breed mag worden?

Hoeveel ruimte gaan de wortels krijgen?

Wat voor grond heb je? (zand/leem/klei, vochtig/normaal/droog)
dinsdag 21 mei 2024 - 14:01
Ace-er

Ace-er

Begrijp ik het goed dat die boom dan aan één kant maar 38 cm breed mag worden? Hoeveel ruimte gaan de wortels krijgen? Wat voor grond heb je? (zand/leem/klei, vochtig/normaal/droog)

Ja, de opening van de border is 38cm breed, maar een paar meter lang. Dus zou alleen nog en de lengte breder kunnen worden.

Is 50cm goed grond, daarna nog een klein stukje korrelmix en dan klei
dinsdag 21 mei 2024 - 19:03
Tuinprins

Tuinprins

38 cm: dat is net iets meer dan een simpele trottoirtegel. Hoogte: max. 2.5 meter. Je komt dan eerder uit bij struiken, niet bij bomen. Heptacodium miconoides is bij mij bijna 5 meter hoog. Snoeien kan maar daar wordt ie niet mooier van.

Een gewone hazelaar is geen boom maar een struik die echt breed en hoog kan worden.

De verschillende roodbladige kronkelhazelaar soorten moeten op eigen wortel staan. Als ze geënt worden op zaailingen van de gewone hazelaar (Corylus avellana) dan geven ze in de regel veel wilde scheuten van de onderstam.

Zou eerder iets struikachtigs kiezen wat niet al te breed wordt.

Gegroet, de tuinprins

dinsdag 21 mei 2024 - 20:14
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).