menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Portugese laurier geel blad

Ga naar meest recente reactie

Guarnere

Guarnere

Sinds vorig jaar maart hebben wij een Portugese laurier haag laten plaatsen. Tot op heden groeide deze goed en in het voorjaar kwamen er veel nieuwe knopen en bladeren uit waardoor hij snel mooi vol werd.

In mei zijn we drie weken op vakantie geweest en toen we terugkwamen had de heg diverse gele bladen. In eerste instantie dachten wij dat dit door het vele regenwater kwam. Het gele blad hebben we direct verwijderd maar helaas hebben we nog steeds te maken met gele bladeren. We verwijderen deze wederom continue maar het zet helaas door.

We denken nu dat het een ziekte is die de heg aantast en en hebben een fungicide middel sinds zaterdag in de hoop dat dit helpt.

Heeft iemand hier een tip voor onze heg en het antwoord wat het probleem is? Balen er erg van!

Struiken & Bomen

maandag 17 juni 2024 - 21:18
Guarnere

Guarnere

Additionele foto

Struiken & Bomen

maandag 17 juni 2024 - 21:19
Tuinprins

Tuinprins

Dit is bladrui. Het is een natuurlijk verschijnsel, het ene jaar meer dan het andere. Soms kan het weer (droogte) of de standplaats (schaduw) er voor zorgen dat er flink wat blad geel wordt. Ook bij grote dichte struiken waarbij het binnenste blad onvoldoende licht krijgt wordt het blad afgestoten. Bladrui zien we vaak in de tweede helft van de lente maar sommige planten hebben dat ook in de zomer (bijv. wintergroene magnolia's / Magnolia grandiflora). Je kunt spuiten tot je een ons weegt maar daarmee voorkom je bladrui niet aangezien het een natuurlijk verschijnsel is...

Veel mensen denken dat wintergroene planten ieder blaadje tot in de eeuwigheid vasthouden maar dit is niet zo. Periodiek wordt er wat blad afgestoten. Als je binnenin een grote rhododendron of hulstplant kijkt dat tref je daar een laag dood blad aan wat in voorafgaande jaren is afgestoten.

Dus niets om je druk over te maken. Ik heb hier op het forum al dikwijls over geschreven maar aangezien de meeste mensen het fenomeen 'bladrui' niet kennen, zal het wel met de regelmaat van de klok ongeruste vragen geven.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 18 juni 2024 - 06:17
Guarnere

Guarnere

Dank voor je reactie! Dat klinkt geruststellend. Onze hovenier die de haag heeft geplaatst gaf aan dat we nog magnesium en kierewiet kunnen geven als voeding. Mee eens?
dinsdag 18 juni 2024 - 10:34
Patrikc

Patrikc

Onze hovenier die de haag heeft geplaatst gaf aan dat we nog magnesium en kierewiet kunnen geven als voeding


Kieseriet bedoel je veronderstel ik
Dat is ook magnesium...
Dat heeft eigenlijk alleen zin als een bodemonderzoek aantoont dat het nodig is, ik denk het niet.
dinsdag 18 juni 2024 - 11:48
Guarnere

Guarnere

Helder! Fingers crossed dat de rui oid snel ophoudt en we weer hergroei zien.
dinsdag 18 juni 2024 - 13:48
Tuinprins

Tuinprins

Magnesium / kieseriet helpt vooral als het blad gelig groen ziet a.g.v. uitspoeling van meststoffen door veel neerslag. Bij bladrui heeft magnesium / kieseriet 0,0 effect.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 18 juni 2024 - 15:34
Guarnere

Guarnere

Enkele dagen verder en de vergeling zet helaas nog steeds door; zie foto. Steeds meer bladeren die geel worden en gaan hangen. Is de conclusie nog steeds bladrui? Zo ja, hoe lang kan dit duren en krijg je dan dit jaar nog hergroei?

Struiken & Bomen

zaterdag 22 juni 2024 - 19:07
Tuinprins

Tuinprins

Ik zie absoluut niets waar ik me zorgen om zou kunnen maken. Die bladrui kan heel de zomer doorgaan.

Ligt er in de buurt van die haag een inrit of terras? Als het afschot van inrit of terras naar de planten toe is dan kan het zijn dat ze de afgelopen maanden te nat hebben gestaan. Dit zou ook mee kunnen spelen bij het geel worden van het blad.


Gegroet, de tuinprins
zondag 23 juni 2024 - 17:36
Guarnere

Guarnere

De haag omringt inderdaad een terras. Als het door overvloedig water komt, is er dan nog iets wat we kunnen doen of blijft het gewoon uitzitten?
zondag 23 juni 2024 - 18:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).