menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aangeplante meidoorn boom

Ga naar meest recente reactie

PieO

PieO

Goedemiddag,

Vorig jaar kochten we een meidoorn, namelijk een Crataegus x lavallei 'Carrierei'.
Deze is bij ons aangeplant door de boomkwekerij zelf half oktober vorig jaar.

Nu in het voorjaar is deze mooi in blad gekomen met daarna ook de bloemetjes. Op één tak na, deze tak was duidelijk dood en werd mij gemeld door de kweker om deze gewoon weg te snoeien. Dit vervolgens ook gedaan.

Hier de boom in bloei met de dode tak.


Nu sinds een drietal weken merken we op dat hier en daar de bladeren beginnen te verkleuren. Soms zelf helemaal bruin uitgedroogd, voorlopig nog niet veel.
Sinds die drie weken geef ik de boom dan ook extra water (dacht dat het voorheen niet nodig was extra te geven omwille van de constante regen hier, kan daarmee in de fout zijn, de kwekerij had gezegd gewoon bij droog weer wat water bij te geven). Dus drie weken geleden toch een gietrand gemaakt en begonnen met water bij te geven.



Hieronder de foto's van de kruin met verkleurde blaadjes.
Kan iemand mij zeggen wat te doen? Veel water geven of net minder?
De grond is pure zandgrond.
Moet ik me zorgen maken? Vooral doordat er al zo een dode tak in zat?







Alvast bedankt,
maandag 24 juni 2024 - 12:27
dries944

Dries944

Ten eerste, haal die worteldoek weg want dat doet meer kwaad dan goed. Het meeste onkruidzaad komt van boven,dus is dit zinloos!

Ten tweede, graaf aan de stam wat aarde weg tot je de eerste wortelaanzet tegenkomt, als die te diep staat krijgt de boom te weinig zuurstof, de eerste wortels mogen maar net onder de grond zitten! Zie foto.

Ten derde, leg een mulchlaag van houtsnippers of compost in de boomcirkel. Hiermee verbeter je de grond,onderdruk je het onkruid en stimuleer je het bodemleven. Aangezien het zandgrond is dit sterk aan te raden. Zo krijg je ook meer humus in de bodem en droogt die bodem minder snel uit.

Struiken & Bomen

maandag 24 juni 2024 - 16:19
dries944

Dries944

Werd die in kluit geplant die boom?
Voor wat dient die pvc buis in de grond?
maandag 24 juni 2024 - 16:24
PieO

Tekst aangepast

PieO

Bedankt voor je reactie.

Worteldoek is tijdelijk, groeit anders enorm onkruid op dat gehele stuk. Sowieso komt er mulchlaag rondom de boom en verder. Zal het stuk rond de boom al vrijmaken en mulch aanbrengen. Ging dat normaal pas later doen. De buis is gewoon om water te geven met de tuinslang. De buis hangt 10cm boven de grond, zo komt het water zachter neer op de grond en spoelt niet alle zand weg van de harde waterstraal. Is gewoon omdat ik dit handig vind. De diepte zal ik straks checken. Zou toch denken dat de persoon die iedere dag bomen plant weet hoe diep hij deze moet zetten. Ben benieuwd … De boom is geplant met kluit met een kleine kraan, de jutte zak rond de kluit is blijven zitten, dit moest blijkbaar ook zo?
maandag 24 juni 2024 - 16:40
PieO

PieO

Zojuist eens gezocht naar de eerste wortels, deze zitten ongeveer 5cm onder de grond. Zijn wel kleine wortels die recht uit de stam komen, zeker geen zo een grote zoals op de afbeelding. Worteldoek ook rond de boom weggenomen. De aarde die ik net weg haalde om de wortels te bekijken is licht vochtig, zou er toch een bolletje kunnen van draaien, wat met de droge zandgrond niet zou lukken. Wat zou je aanraden te doen? Meer aarde weg boven de wortels? Meer water geven of net minder?
maandag 24 juni 2024 - 16:56
PieO

PieO

Ondertussen ook worteldoek weggedaan en rondom de boom 5cm aarde weggedaan, net tot boven eerste grote wortel. Voorzichtig de reeds omhoog gegroeide wortels terug in de bovenste laag aarde verwerkt. Van verder af loopt de aarde nu wel lichtjes wat omlaag naar de stam, maar dat kan geen kwaad veronderstel ik?
maandag 24 juni 2024 - 20:19
WiPe

WiPe

Dat is prima zo.
maandag 24 juni 2024 - 22:06
dries944

Dries944

Die jutezak moest blijven zitten , die zal vergaan in de aarde.
Alleen als het een week warm is zonder regen zou ik water geven.
Beter één keer veel water geven per week dan elke dag een beetje!
maandag 24 juni 2024 - 23:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).