menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwarte stipjes en gele bladeren leilinde

Ga naar meest recente reactie

tedvankest11

Tekst aangepast

Tedvankest11

We hebben ruim 2 jaar terug leibomen ( leilinde) geplant en hier zit maar heel weinig groei op terwijl ik gewend ben dat hier lange scheuten op komen. Dat is nu niet het geval en op het blad zitten zwarte / bruine stipjes en uiteindelijk kleurt het blad geel en valt uit. Dat was vorig jaar en nu begint het weer te komen. De stammen zijn ook wat vlekkerig, maar denk niet dat dit ermee te maken heeft. Vooral de achterblijvende groei en de uitval van blad vind ik vreemd. Ik heb wel wat bijgemaakt met koemestkorrels maar niet overdreven veel. Iemand een idee wat dit kan zijn en wat ik eraan kan doen? Alvast bedankt

Struiken & Bomen

maandag 24 juni 2024 - 22:23
tedvankest11

Tedvankest11

Nog een foto
maandag 24 juni 2024 - 22:24
tedvankest11

Tedvankest11

En van de stam

Struiken & Bomen

maandag 24 juni 2024 - 22:25
tedvankest11

Tekst aangepast

Tedvankest11

En hier nog 1 met bladeren waar je stippen kunt zien en gele blad

Struiken & Bomen

maandag 24 juni 2024 - 22:27
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Heb je ook nog een foto van de standplaats?
De diepte van de eerste wortels controleren is altijd het eerste dat je moet checken bij recent aangeplante bomen die het plots minder doen.
Stam ziet er normaal uit.
maandag 24 juni 2024 - 23:32
tedvankest11

Tedvankest11

Ik zal straks even foto maken, zouden ze in dat geval te diep staan?
dinsdag 25 juni 2024 - 13:11
dries944

Dries944

Das de meest gemaakte fout bij aanplanting bomen,dus ja dat kan.
dinsdag 25 juni 2024 - 13:30
WiPe

WiPe

Ik vermoed dat te diep planten de oorzaak van slechte groei is. In combinatie met de overvloedige regen van afgelopen maanden is dat erg problematisch.
dinsdag 25 juni 2024 - 14:35
tedvankest11

Tekst aangepast

Tedvankest11

Kan niet goed laten zien of ze diep staa, hoe kan ik dat op een foto goed laten zien? Rondom de boom staat een haagje van Ilex, buxus vervanger. Kan dat er mee te maken hebben, of kan het een schimmel zijn? Groeien de bomen er uiteindelijk overheen als ze te diep geplant zijn? Of moet ik ze herplanten in de winter?

Struiken & Bomen

dinsdag 25 juni 2024 - 16:20
tedvankest11

Tekst aangepast

Tedvankest11

Heb nog een foto genomen en iets grond rondom de stam weggehaald. Dan zie ik op een cm of 5 onder oppervlak eens wortel naar buiten lopen, in gele getekende kadertje. De kleine haartjes/wortels zijn van de Ilex. Is dat te diep? Durf nu ook niet meer weg te halen aan grond. Kan er ook niet iets van engerlingen zijn die wortels aantasten?

Struiken & Bomen

dinsdag 25 juni 2024 - 16:55
WiPe

WiPe

5 cm is te veel. Dan beginnen de problemen omdat de boom te weinig lucht krijgt. Maak gaten rondom de kluit en vul die met grof inert materiaal.
woensdag 26 juni 2024 - 08:28
Peterplant

Peterplant

En je Ilex is een Euonymus.
woensdag 26 juni 2024 - 10:10
tedvankest11

Tedvankest11

Dank voor de antwoorden dan ga ik wat gaten eromheen boren en opvullen met hydrokorrels is dat wat?
woensdag 26 juni 2024 - 18:15
WiPe

WiPe

Hydrokorrels zijn bedoeld om water vast te houden en langzaamaan weer af te geven. Vocht is niet het probleem, zuurstof wel; je moet dat gat opvullen met grof inert materiaal (keitjes, lava etc) zodat de wortels zuurstof krijgen.
donderdag 27 juni 2024 - 19:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).