menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagbeuk bruine rand

Kennyv

Kennyv

Hallo,

Eind april hebben wij haagbeuk in pot gekocht van 150cm hoog. We hebben dieze bij levering direct geplant in een ruime geul waarbij we de aarde gemengd hebben met compost voor aanplantingen en het geheel niet te hard aangeduwd zodat de grond genoeg lucht bevat. Recent merken wij dat een aantal van deze haagjes bruine bladeren of bladeren met bruine randen hebben. De haag staat in de voortuin zuid georiënteerd. Wij dachten dat het door droogte was en zijn de haag extra water beginnen geven. Nu heb ik geïnformeerd bij de kweker en die zegt dat het lijkt alsof de haag teveel water krijgt door de vele regen de afgelopen periode en dat bij wateren dus zeker al niet nodig is. Wat is jullie mening? Ik zie op het eerste zicht geen schimmels op rupsen. Kan het zijn dat door de jonge planten dat deze nog niet genoeg geworteld zijn? Ik heb ook de haag een kleine snoei gegeven in de maand mei dacht ik om meer vertakking te bekomen. Wat is jullie advies rond bemesten? Ik heb korrels bijbesteld om hagen te bemesten maar had dit nog niet gedaan omwille van de compost die we onder de aarde hebben gemengd. De bodem is leemhoudend zandgrond.

Alvast bedankt
Mvg
Kenny

Struiken & Bomen

maandag 15 juli 2024 - 21:36
Plantadvies

Plantadvies

Jonge aanplant zijn vatbaarder voor zonlicht of ziektes. Heb je ze gesnoeid tijdens een dag met veel zon? Dan kan het blad verbranden. Tevens kunnen ze een tijd bij de kweker droog hebben gestaan. Teveel aan water kan als de grond niet goed doorlaatbaar is.
dinsdag 16 juli 2024 - 05:37
Tuinprins

Tuinprins

Gezien het weer van de afgelopen maanden ziet dit er voor mij niet verontrustend uit. Heel veel bomen en struiken hebben momenteel blad wat er niet optimaal uitziet. Verder: veel planten worden tegenwoordig in een kas opgekweekt of overwinteren in een kas waardoor ze al vroeg in het blad komen. Deze zijn het 'echte' weer niet gewend. Als ze dan worden uitgeplant kunnen ze te lijden hebben.

Ik zou momenteel niet gaan bemesten. Met een stikstofrijke meststof kun je bovengrondse groei forceren maar ik zie het nut daar niet van in. Ik heb liever dat de haagbeuk zijn energie besteedt aan het wortelgestel. Aangezien je op leemhoudende zandgrond zit en je compost hebt gebruikt zal dat nu volop aan de gang zijn (alleen kun je daar niets van zien).


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 16 juli 2024 - 05:55
Kennyv

Kennyv

Beste plant advies en tuinprins,

Dank u beide voor de reacties en tips. Dan ben ik toch wat meer gerustgesteld. Ik hou het verder in de gaten.

Mvg
Kenny
dinsdag 16 juli 2024 - 15:58
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).