menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kastanjeboom ziekte

Ga naar meest recente reactie

Stephnicole

Stephnicole

Hoi,

Wij hebben een huis gekocht met een enorme wilde kastanjeboom in de tuin.
Nu deze vol in het blad staat, begint een gedeelte al te verdorren en verkleuren.
Verder vallen er veel kastanjebolsters uit de boom. En er zitten grote zwammen op de zijkant van de stam.
Ik heb niet veel verstand van kastanjebomen. Is dit iets waar we naar moeten laten kijken?

Ik hoor het graag als iemand ervaring of advies heeft

Groet Steph

Struiken & Bomen

zondag 11 augustus 2024 - 17:56
Stephnicole
zondag 11 augustus 2024 - 17:57
Stephnicole

Stephnicole

Foto zwammen1

Struiken & Bomen

zondag 11 augustus 2024 - 17:58
Stephnicole

Stephnicole

Zwammen2

Struiken & Bomen

zondag 11 augustus 2024 - 17:58
Stephnicole
zondag 11 augustus 2024 - 17:59
Stephnicole
zondag 11 augustus 2024 - 18:00
Tuinprins

Tuinprins

Bruin worden van het blad: aantasting door de paardenkastanjemineermot. Deze komt de laatste decennia in een groot deel van Europa voor, het ene jaar meer dan in het andere. De larve van de paardenkastanjemineermot overwintert op afgevallen blad en zorgt zo voor een nieuwe aantasting in het volgende jaar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Paardenkastanjemineermot


Die zwammen op de stam kunnen wijzen op de kastanjebloedingsziekte. Meestal zie je dan ook donkere 'bloedingsplekken' op de stam. Die zwammen op de stam zijn in ieder geval geen goed teken.

Als het mijn boom was dan zou ik die laten kappen. Door dat bruine blad is de boom geen sieraad voor de tuin en als de boom de kastanjebloedingsziekte onder de leden heeft dan is die ten dode opgeschreven omdat hier geen remedie voor is.

Gegroet, de tuinprins
maandag 12 augustus 2024 - 06:09
Stephnicole

Stephnicole

Bedankt voor je advies, we gaan er naar laten kijken.

Groet Steph
maandag 12 augustus 2024 - 09:37
WiPe

WiPe

Die bladverkleuring is geen mineermot, maar paardenkastanjeroest. Die zwammen zijn op zich geen bewijs van paardenkastanjebloedingsziekte. Ik zie ook geen sporen van bloedingsziekte. Bloedingsziekte is een bacterie en hoewel bomen met bleodngsziekte ook nog door zwammen aangetast kunnen worden, zullen die zwammen altijd per definitie andere delen van de boom aantasten. Het is lastig te zeggen in dit stadium, maar de lage vruchtlichamen lijken met Ganoderma resinaceum, een kernhoutrotter. Alleen die hoge zwam is me niet echt duidelijk.
maandag 12 augustus 2024 - 21:01
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).