menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Magnolia ziek

Ga naar meest recente reactie

Meijhur

Meijhur

Hi,

Ik lees dat jullie er verstand van hebben. Ik niet..

Mijn magnolia heeft een schimmel. Dat haal ik uit andere vragen op het forum.
Echt balen. Het lijkt nu wel herfst. Veel bladverlies en gele bladeren met vlekken. De stam is ook helemaal aangetast. Hopelijk zie je ook op de foto als je inzoomt.

Wat moet ik doen om de boom te redden en te zorgen dat hij weer gezond en mooi wordt?

Ik hoor graag julie adviezen.

Groetjes Paul

Struiken & Bomen

zondag 18 augustus 2024 - 07:49
Tuinprins

Tuinprins

Meeldauw.

De laatste weken zijn er veel Magnolia's die last hebben van meeldauw. De oorzaak ligt bij het weer (warm en vochtig). Bij een flinke aantasting valt het blad van de struik/boom. Spuiten heeft nu weinig zin meer aangezien tweederde tot drievierde van het groeiseizoen voorbij is. Belangrijk is om het blad wat van de struiken/bomen komt goed op te ruimen.

Verder niet panikeren. De boom mag er op het moment minder fraai uitzien, van meeldauw gaat een Magnolia echt niet dood.

Met de stam is niks mis mee. Daarop zitten onschuldige korstmossen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 18 augustus 2024 - 09:14
WiPe

WiPe

Om eerlijk te zijn is het een illusie dat je de verspreiding van meeldauw kan voorkomen door blad te ruimen. Je kan hoogstens de infectiedruk wat verminderen. De impact van het weer is minstens even groot. Als je blad gaat ruimen, ga je ook de mineralenkringloop inperken wat te koste gaat van het bodemleven. En dat bodemleven wat op en rond de wortels leeft, beschermt de boom tegen wortelaantasters. Ik ruim in ieder geval nooit blad op onder bomen en struiken.
maandag 19 augustus 2024 - 10:00
dries944

Dries944

Vandaar dat bomen langs wegen het niet makkelijk zullen hebben met al die extreme weeromstandigheden in de toekomst. Hier langs de baan staan recente platanen waar het blad uiteraard wegwaait, niet alleen dat.
Het gras errond wordt een 2 a 3 keer per jaar gemaaid waarbij ze alles opzuigen en afvoeren van organisch materiaal.
Dit lijkt me toch totaal verkeerd,tenzij je een bloemenweide wil maar bij bomen doe je dit toch niet.
Wa denk jij hiervan Wipe?
maandag 19 augustus 2024 - 21:27
WiPe

WiPe

Dat is een simpele vraag die een complex antwoord vraagt. Hoog gras dat twee keer per jaar gemaaid wordt is een ander verhaal dan een gazon die wekelijks gemaaid wordt. Gras bevat heel erg veel chlorofyl waar meer stikstof inzit dan in afgevallen blad wat eerder koolstof bevat. Gras afvoeren is net hetzelfde als blad afvoeren. Een bijkomend probleem met bomen langs de straat is dan ook nog dat ze vaak in abominabele omstandigheden moeten overleven. De wortelruimte is erg beperkt.
dinsdag 20 augustus 2024 - 08:45
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).